مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابری بودن آسمان فلوریدا باعث به تأخیر افتادن پرتاب شاتل اندیور به سمت ایستگاه بین‌المللی فضایی شد

به گزارش بی‌بی‌سی، مسئولان ناسا 10 دقیقه پیش از پرتاب این تصمیم را اتخاذ کردند.

این شاتل تنها به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی از پرتاب باز مانده‌ و از نظر فنی کاملا سالم است و دوباره دوشنبه پرتاب خواهد شد.

اندیور در این ما‌ٔموریت 13 روزه یک دستگاه اتصالی و یک پنجره برای پلتفرم مدور برای ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌برد. به علاوه سرنشنان اندیور 3 راهپیمایی فضایی در برنامه خود دارند.

این ابزار بخشی از ماژول‌های Node3 و کاپولا را تشکیل خواهند داد که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته‌شده‌است و 90 درصد پلتفرم دوار ایستگاه را تکمیل می‌کند.

Node3 یکی از بخش‌های اصلی ایستگاه خواهد بود و در آینده به مهندسان این اجازه را خواهد داد که ایستگاه بین‌المللی فضایی را گسترش دهند.

کاپولا یک ماژول گنبد شکل با 7 پنجره و 80 سانتی‌متر قطر است و به زودی به عنوان مرکز کنترل عملیات روباتیک در بیرون پلتفرم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تصویر شبیه‌سازی شده از نمای بیرون ایستگاه از پنجره کاپولا

لایه‌های ضخیم ابر در فلوریدا که آسمان مرکز فضایی کندی را محاصره کرده‌بود مشاهده مستقیم پرتاب موشک را برای مقامات ناسا دشوار کرده‌بود.

گفتنی‌است که این مأموریت اولین ماٰموریت شاتل‌های ناسا از زمانی است که باراک اوباما دورنمای جدیدی برای سفرهای فضایی آمریکا پیش‌بینی کرد.

دوشنبه گذشته اوباما برنامه ساخت راکت‌ها و کپسول‌هایی که ناسا برای جایگزین کردن شاتل‌ها طراحی کرده‌بود را متوقف کرد و بخش تجاری ناسا را ملزم به ساخت ملزومات سفرهای فضایی آینده کرد.

کد خبر 101164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز