مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل فضایی دیسکاوری دوشنبه 5 مارس به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد تا در ماموریتی تاریخی رکوردی از لحاظ تعداد زنان در فضا به جای بگذارد

 به گزارش خبرگزاری فرانسه دیسکاوری در ساعت 6:21 قبل از ظهر (10:21 به وقت گرینیچ) مطابق برنامه مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

 این اولین ماموریت شاتل است که سه زن در میان خدمه آن حضور دارند، و به همراه چهار مرد فضانورد به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی می روند.

 این سه زن فضانورد به تریسی کالدول دایسون - زن فضانورد ناسا- که از قبل در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، می‌پیوندند، و برای اولین بار چهار زن در یک زمان در مدار کره زمین قرار می‌گیرند.

در این ماموریت همچنین برای اولین بار دو فضانورد ژاپنی در یک زمان در مدار قرار می گیرند: نائوکو یامازاکی، متخصص ماموریت دیسکاوری به سویچی ناگوچی از سازمان کاوش هوافضای ژاپن می‌پیوند که در 22 دسامبر به ایستگاه فضایی وارد شده بود.

دو راکت تقویتی مطابق برنامه دو دقیقه پس از پرتاب جدا شدند و به درون اقیانوس اطلس افتادند. این راکت‌ها بعد بازیابی و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

 مقامات ناسا از فقدان نسبی خرده‌ریزها هنگام پرتاب شاتل که می‌تواند به آن آسیب برساند، ابراز  رضایت کردند.

دیسکاوری هشت و نیم دقیقه پس از پرتاب به مدار زمین رسید، با سرعت پنچ برابر سرعت صوت به حرکت در آمد تا به سرعت 26000  کیلومتر در ساعت برسد.

دیسکاوری پس از رسیدن به مدارش در 225 کیلومتری بالای زمین، به سوی ایستگاه بین‌المللی فضایی حرکت می‌کند تا در فاصله 343 کیلومتری بالای زمین قرار دارد.

دیسکاوری قرار است روز چهارشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوند.

کد خبر 104402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز