مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل اندور دوشنبه صبح 16 مه (26 اردیبهشت) برای آخرین بار از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا به مدار زمین پرتاب شد.

Endeavour

به گزارش آسوشیتدپرس ناسا که در حال پایان بخشیدن به برنامه شاتل‌ (سفینه‌ رفت و برگشت فضایی) و رفتن به سوی برنامه جدیدی برای حمل و نقل فضایی است.

پرتاب اندور- علیرغم تاخیر بیش از دو هفته‌ای در پرواز به خاطر مشکل الکتریکی، باعث هیجانی کم‌سابقه در میان هزاران نفری شد که در ساحل فلوریدا به تماشا ایستاده بودند.

شمارش معکوس برای پرتاب اندور در روز دوشنبه تقریبا بی‌نقص بود، و شاتل به سرعت در میان ابرهای نازک و کم‌ارتفاع ناپدید شد.

خدمه اندورشامل پنج فضانورد آمریکایی و یک فضانورد ایتالیایی، مارک کلی آمریکایی فرماندهی می‌‌کند. قرار است این شاتل یک وسیله مغاطیسی 2 میلیارد دلاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل دهد که به دنیال ضدماده و انرژی تاریک در جهان خواهد گشت.

روز سه‌شنبه فضانوردان سفینه‌شان را از لحاظ هر نوع آسیب وارد آمده به سپر حرارتی حین پرتاب وارسی خواهند کرد. به گفته مقامات ناسا تنها چند قطعه کوچک اسنفنج ضدحرارت حین مرحله کلیدی پرتاب از محفظه سوخت جدا شدند.

حدود 45000 نفر مهمان در پایگاه پرتاب کندی و هزاران نفر در جاده‌ها و شهرهای منطقه به تماشای آخرین پرتاب اندور ایستاده بودند. پس از این پرتاب تنها یک شاتل فضایی دیگر باقی می‌ماند تا آخرین پروازش را انجام دهد.

کد خبر 135200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز