مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از بارها اشکال فنی و چهار ماه تاخیر، ظاهرا زمان پرواز خداحافظی فضاپیمای آمریکایی دیسکاوری چندان دور نیست.

discovery

خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، اسیگنال "برو" ارسال می شود. طبق اعلام آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا)، این فضاپیما پس از تعمیرات متعدد، در بهترین وضعیت برای پرتاب قرار دارد و گویا هوا هم برای این سفر مساعد است.

ناسا بعدازظهر امروز (به وقت محلی) اعلام کرد شرایط هوایی "90 درصد" قابل پذیرش است.

سفر این فضاپیما از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا قرار است امشب ساعت 22 و 50 دقیقه به وقت اروپای مرکزی (MEZ) صورت گیرد. این واقعه این بار هم به صورت زنده از طریق پایگاه اینترنتی ناسا قابل مشاهده است.

 آخرین سفر 11 روز طول می کشد

پایان ماموریت دیسکاوری برای اواخر اکتبر 2010 پیش بینی شده بود. اما این پرواز بارها به این دلیل به تعویق افتاد که مهندسان ناسا هر بار مشکلی فنی را پیدا می کردند. یک بار حفره ای در سیستم سوخت رسانی کشف شد و یک بار دیگر نقص الکترونیکی در رایانه اصلی پیش آمد. این اواخر هم گزارش‌هایی درباره شکاف‌های متعدد در تانکر خارجی سوخت نگرانی تکنسین‌ها را برانگیخت.

آخرین سفر دیسکاوری که با حضور شش فضانورد صورت می‌گیرد، قرار است 11 روز به طول انجامد. یکی از اهداف این ماموریت افزودن قطعاتی مهم به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. علاوه بر این، این فضاپیما برای نخستین بار روبات انسان نما را با خود به فضا می‌برد. آزمایش‌هایی که روی روبات فضانورد2 (R2) صورت می‌گیرد، قرار است نشان دهد که روبات چگونه در حالت بی‌وزنی می‌تواند فعال شود و آیا می‌تواند در کارهای پیچیده به فضانوردان کمک کند یا خیر.

کد خبر 129098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز