مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران 3 ژوئن به درون کپسول‌های فلزی بدون پنجره رفتند تا یک شبیه‌سازی 520 روزه از پرواز به مریخ را به اجرا در آورند

 آشنایی با منظومه شمسی

این آزمایش به هدف کمک به فضانوردان واقعی در کنارآمدن با محبوس بودن، استرس و خستگی سفر بین‌سیاره‌ای انجام می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس این شش نفر که همگی مرد هستند، و شامل سه روسی، یک فرانسوی ویک ایتالیایی- کلمبیایی و یک چینی می‌شود، یک برنامه فشرده تجربیات و ورزش را تحت نظر مراقبت ویدئویی را دنبال خواهند کرد.

 تجربه 500 روزه مریخ – که بوسیله موسسه مشکلات پزشکی و زیستی در مسکو با همکاری سازمان فضایی اروپا و مرکز آموزش فضایی چین انجام می‌شود- به هدف شبیه‌سازی  مسافرت فضایی – به جز بی‌وزنی آن- انجام می‌شود.

رومان چارلز، مشارکت‌کننده فرانسوی هنگامی که از او پرسیده شد که در این مدت تقریبا یک سال و نیمه برای چه چیزی بیش از همه دلش تنگ می‌شود، گفت: "برای من، مشکل اصلی خانواده‌ام و البته خورشید و هوای تازه است."

این پژوهشگران با دنیای بیرون از طریق اینترنت ارتباط برقرار خواهند کرد- که دچار تاخیر است و گاهی قطع می‌شود تا اثرات مسافرت فضایی شبیه‌سازی شود.

آنها از غذاهای کنسروی شبیه به غذاهایی که فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی مصرف می‌کنند و تنها هفته‌ای یکبار به حمام می‌روند. این افراد هفته‌ای دو روز استراحت خواهند داشت، به جز هنگامی که شرایط اضطراری شبیه‌سازی می‌شود، در هر حال آنها همچنان درون کپسول‌ها باقی می‌مانند.

مارتین زل از مدیریت سفرهای فضایی انسانی در سازمان فضایی اروپا در این باره گفت: "یقینا این خدمه عمدتا تنها خواهد بود، و تنها ارتباط بسیار محدودی با دنیای خارج دارند. آنها مجبورند با از لحاظ درونی با بسیاری از شرایط کنار بیایند و به خودشان سامان دهند."

هنوز برای یک ماموریت واقعی مریخ دهه‌ها وقت لازم است که به خاطر هزینه‌های عظیم و چالش‌های تکنولوژیک گسترده آن است، به خصوص مسئله ایجاد یک سپر فشرده است که بتواند خدمه را از پرتوتابی فضایی حفظ کند.

 رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما، ماه گذشته گفت پیش‌بینی می‌کند فرستادن فضانوردان به مدار مریخ تا میانه دهه 2030 به طول انجامد.

این خدمه گفتند از موفقیت خود مطمئن هستند. دیه‌گو اوربینا، عضو ایتالیایی- کلمبیایی، این گروه در یک کنفرانس خبری گفت این ماموریت برای او به معنای "تحقق رویاهایی درباره آینده، انجام دادن کاری است که هیچ انسانی قبلا به آن دست نزده است."

روانشناسان گفتند محبوس‌شدن درازمدت این افراد، همچنانکه  به طور فزاینده‌ای از مصاحبت یکدیگر خسته می‌شوند، آنها را تحت استرس قرار می‌دهد. شرایط روانی ممکن است در یک ماموریت شبیه‌سازی‌شده نسبت به ماموریت واقعی شدیدتر باشد، زیرا این خدمه هیچکدام از شادمانی‌ یا خطرات سفر فضایی واقعی را تجربه نمی‌کنند.

رومان چارلز، خدمه فرانسوی، گفت که با خودش یک گیتار آورده است تا فضا را گرم کند. دیگران گفتند که کتاب، فیلم و عکس‌های بستگان‌شان را همراه خود می‌برند.

هر روز این خدمه به هشت ساعت کار، هشت ساعت خواب و هشت ساعت تفریح تقسیم می‌شود.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حفظ روحیه خدمه، آنها یک بازی "بین‌سیاره‌ای" با قهرمان سابق شطرنج جهان آناتولی کارپوف در زمانی در طول این تجربه برگزار خواهند کرد.

محل این تجربه در غرب مسکو استو شامل اتاقک‌های محل زندگی به اندازه یک اتوبوس است که با چندین بخش دیگر برای تجربیات و ورزش متصل شده‌اند. یک شبیه‌ساز جداگانه از سطح سیاره سرخ مریخ همچنین برای انجام تجربه فرودآمدن ساخته شده است.

مدیر این ماموریت، فضانورد بوریس موروکوف، گفت این تجربه می‌تواند به خاطر مشکلات پزشکی یا فنی یا اگر یکی از خدمه به طور قطعی خواستار توقف آن شود، ممکن است قطع شود.

کد خبر 108949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز