همشهری آنلاین: چهل و یکمین سالگرد ماموریت آپولو 12 بهانه‌ای شد تا دو حفره سیاره مریخ به احترام تجهیزاتی که منجر به دومین فرود انسان‌ها بر روی کره مریخ شدند به نام‌های نقلیه فرود و اتاقک فرمان آپولو 12 نامگذاری شوند

حفره مریخ

دو حفره‌ای که به تازگی توسط مریخ نورد آپارچونیتی ناسا یافته شده است به احترام فضاپیما و اتاقک فرمان در فضاپیمای آپولو 12 و در چهل و یکمین سالگرد ماموریت این فضاپیما به نام‌های حفره "اینترپید" و "یانکی کلیپر" نامگذاری شدند. این دو از ابزارهایی بودند که فضانوردان توانستند با کمک آنها برای بار دوم بر روی ماه فرود بیایند.

آپارچونیتی در تاریخ 4 نوامبر سال جاری از کنار حفره "یانکی کلیپر" عبور کرد و پنج روز بعد از آن در کنار حفره "اینترپید" متوقف شد. مرسوم است زمانی که کاوشگران سیاره نورد از کنار حفره‌ای عبور می‌کنند نام یکی از فضاپیماهای تاریخی را بر روی آن بگذارند.

"جیمز رایس" یکی از اعضای تیم علمی مریخ نورد ناسا در مرکز پروازهای فضایی گودارد با رجوع به این رسم قدیمی و استفاده از دومین ماموریت فرود بر کره ماه فضاپیمای آپولو، این نام‌ها را انتخاب کرده است. به گفته وی ماموریت‌های آپولو در زمان جوانیش به اندازه‌ای الهام بخش بوده‌اند که فراموش شدنی نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دو حفره 20 و 10 متری در برابر حفره 20 کیلومتری اندیور سیاره مریخ ذره‌ای بیش به نظر نمی‌آیند. از زمان فرود آپارچونیتی بر روی مریخ در ژانویه سال 2004، این مریخ نورد 25 کیلومتر مسافت را طی کرده است که این رکورد از بُعد اندازه‌گیری و مسافت سنجی دستاوردی بزرگ به شمار می‌رود.

دوقلوی این مریخ نورد، یعنی اسپیریت نیز شواهد ارزشمندی را از گذشته گرم‌تر و مرطوب‌تر سیاره مریخ در اختیار انسان‌ها قرار داده است. با این حال این مریخ نورد در حال حاضر در گوشه‌ای دیگر از مریخ در خاک به دام افتاده و قدرت حرکت ندارد و ناسا نیز در تلاش است به هر شکلی این مریخ نورد را از بند خاک سرخ مریخ برهاند.

کد خبر 121313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز