مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران مرکز تحقیقاتی ناسا، مقدار زیادی گاز متان در اتمسفر کره مریخ کشف کردند. حضور متان می‌تواند نشانه‌ای از حیات در این کره باشد.

برای پژوهشگران مرکز تحقیقاتی ناسا روشن نیست که چگونه این مقدار گاز متان در مریخ پدید آمده است. تلسکوپ‌های سازمان ناسا تصاویری از "ابر متان" در سطح مریخ نشان می‌دهند که حدود ۱۹ هزار تن وزن دارد.

از آنجا که منبع اصلی تولیدکننده این گاز موجوات زنده‌اند، احتمال حضور حیات در سطح مریخ، قوت بیشتری گرفته است. محققان ناسا، از هفت سال پیش به کمک تلسکوپ‌های فوق پیشرفته نصب شده در رصدخانه‌ها و تلسکوپ‌های فضایی، تحولات این کره قرمز رنگ را به دقت دنبال می‌کنند. 

منشاء گاز متان

افزایش غلظت متان در جو کره مریخ، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی توجه پژهشگران را به خود جلب کرد. در طول فصل تابستان این کره، ابر بزرگی از متان در سطح مریخ تشکیل شد. این پدیده، در بهار سال ۲۰۰۶ تکرار شد.

پرسش بزرگ این‌جاست که گاز متان چگونه تشکیل شده است؟ مسئله بعد، زمان دقیق تشکیل این گاز است. پژوهشگران ناسا می‌گویند سن دقیق متان مشخص نیست. از آنجا که متان پایداری‎ طولانی ندارد، افزایش غلظت ناگهانی آن می‌تواند حاصل فعال شدن آتشفشانی ناشناخته در سطح مریخ باشد. 

در حالی که تولید کننده اصلی متان، موجودات زنده‌اند. ۹۰ درصد  متان اتمسفر کره زمین، منشاء زیستی دارد. تشکیل چنین گازی، از جمله ناشی از فعالیت باکتری‌ها یا حاصل تجزیه ارگان‌های زیستی است.‎ ۱۰ درصد باقی مانده متان اتمسفر کره زمین، ناشی از فعالیت‌های زمین‌شناختی پوسته این کره خاکی از جمله گرم شدن زمین است.

گرم شدن مریخ

با افزایش دما و ذوب شدن زمین‌های یخ زده نیمکره ‌شمالی، مقداری گاز متان آزاد می‌شود.‎ البته افزایش غلظت متان در اتمسفر کره زمین، خطری جدی برای موجوات زنده این کره محسوب می‌شود. 

پژوهشگران حدس می‌زنند علت تشکیل ابر متان در مریخ، گرم شدن سطح این کره در بهار و تابستان است. کره مریخ که در فاصله ۵۶ میلیون کیلومتری زمین قرار گرفته، فصل‌های مشابه زمین دارد. با این تفاوت که دمای هوا در محدوده منهای ۱۲۵ و مثبت ۳۵ درجه سلسیوس متغییر است. 

پژوهشگران ناسا امیدوارند، به زودی پاسخ معمای پیدایش این حجم از گاز متان در اتمسفر کره مریخ را پیدا کنند.

دویچه وله

کد خبر 73572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز