دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۴

همشهری آنلاین: سازمان ناسا به تازگی اثر هنری خارق‌العاده ای که توسط سه تلسکوپ مشهور هابل، چاندرا و اسپیتزر خلق شده را منتشر کرده است

شکل گیری ستاره ها

در تصویر جدیدی که ناسا به تازگی منتشر کرده می‌توان کهکشان‌های آنتن در فاصله 62 میلیون سال نوری از زمین را مشاهده کرد که پرتره آن که توسط سه قهرمان فضایی ناسا، چاندرا، هابل و اسپیتزر به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این تصویر ترکیبی، تصویر آبی رنگ توسط چاندرا، تصویر طلایی و قهوه ای توسط هابل و تصویر سرخ توسط اسپیتزر به ثبت رسیده است. کهکشان‌های آنتن به دلیل داشتن بازوهایی آنتن مانند به این شکل نامگذاری شده‌اند که این ویژگی در اثر نیروهای کششی حاصل از برخورد کهکشان‌ها با یکدیگر ایجاد شده‌اند.

برخورد این کهکشان‌ها با یکدیگر که بیش از 100 میلیون سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد منجر به شکل‌گیری میلیون‌ها ستاره در ابرهایی از غبار و گاز در دو کهکشان شده است. عظیم‌ترین این ستاره‌های جوان در حال حاضر و طی چند میلیون سال روند تکامل خود را طی کرده و با انفجار ابرنواختری به زندگی خود خاتمه داده‌اند.

تصویر پرتو ایکس تلسکوپ چاندرا ابرهایی عظیم از گازهای داغ بین ستاره‌ای را نشان می‌دهد که به همراه رسوبات عناصر به جامانده از انفجار ابرنواختری به میان کهکشان‌ها تزریق شده‌اند. این گازهای غنی شده که از عناصری مانند اکسیژن، آهن، منیزیم و سیلیس برخوردار است منجر به شکل‌گیری نسلی جدید از ستاره‌ها و سیاره‌ها خواهند شد.

برخورد کهکشانی

منابع درخشان و نقطه شکل موجود در این تصویر به واسطه سقوط مواد به داخل سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی به وجود آمده‌اند که برخی از این سیاهچاله‌ها از جرمی صد برابر خورشید برخوردارند.

اطلاعات اسپیتزر نور فروسرخ ناشی از حرارت ابرهای غباری که به واسطه ستاره‌های تازه متولد شده به وجود آمده است را نشان می‌دهد و هابل نیز در تصویر خود اطلاعاتی از ستاره‌های قدیمی و مناطق شکل‌گیری ستاره‌ها را به رنگ طلایی و سفید نمایان می‌کند. بسیاری از اجرام کمرنگ و کوچک در این تصویر در واقع خوشه‌های ستاره‌ای هستند که از هزاران ستاره تشکیل شده‌اند.

چاندرا در سال 1999 از کهکشان‌های آنتن تصویربرداری کرده است، اسپیتزر تصویر خود را از این ساختار کیهانی در سال 2003 به ثبت رسانده و هابل نیز در جولای 2004 و فوریه 2005 از این کهکشان‌ها تصویربرداری کرده است؛ ناسا نیز در نهایت با ترکیب این تصاویر با یکدیگر این تصویر زیبا را خلق کرده است.