مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره‌ای که با نام Gliese 581 شناخته می‌شود، از هر جنبه‌ای که فکرش را بکنید، ستاره‌ای پیش‌پاافتاده است.

Gliese 51

این ستاره یک کوتوله قرمز است، شایع‌ترین نوع ستاره‌ای که در کهکشان راه شیری وجود دارد، و وزنش حدود یک سوم جرم خورشید است. این ستاره با فاصله 20 سال نوری، نسبتا به کره زمین نزدیک است،‌ اما نه آنقدر نزدیک که هیچ رکوردی را به جای گذارد (این ستاره صد و هفتمین ستاره نزدیک به زمین است).

حتی هنگامی که در جهت برج میزان قرار دارد،‌ بدون تلسکوپ نمی‌توانید آن را ببینید. این ستاره از آن نقطه‌های درخشانی نیست، که با متصل کردن آنها صورت فلکی بسازید. تعجبی ندارد که نام این ستاره هیچ جنبه رازآمیز یا عاشقانه‌ای ندارد.

اما Gliese 581 یک خصوصیت متمایز دارد- و همین خصوصیت کافی است که آن را به کانون توجه دقیق علمی بدل کند.

ستاره‌شناسان در آخرین شمارش، بیش از 400 سیاره را شناسایی کرده‌اند که به دور ستاره‌هایی مانند خورشید می چرخند، و Gliese 581 میزبان چهارتای آنهاست- پرسیاره‌ترین منظومه شمسی، به غیر از منظومه شمسی خودمان. خود این موضوع به تنهایی این ستاره را جالب‌توحه می‌کند.

اما روز چهارشنبه 29 سپتامبر، گروهی از ستاره‌شناسان از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز در آمریکا اعلام کردند که دو سیاره دیگر نیز یافته‌اند که به دور این ستاره می‌چرخند،‌ و به این ترتیب تعداد سیاره‌ها این ستاره به شش می‌رسد. و یکی از آنها که Gliese 581g نامیده شده است، ممکن است اهمیتی واقعا تاریخی داشته باشد.

از یک جهت این سیاره تنها سه تا چهار برابر کره زمین است،‌ بنابراین احتمالا سطحی جامد مانند کره ما دارد. از این مهمتر اینکه این سیاره در میانه ناحیه به اصطلاح قابل‌سکونت در این منظومه قرار دارد، یعنی درست در فاصله از مناسبی از ستاره تا آب بر روی آن به شکل مایع بماند،‌ نه اینکه یخ بزند یا به بخار شود. تا آنجایی که ما می‌دانیم، این شرایط،‌ حداقل موارد ضروری برای وجود حیات روی این سیاره است.

هزاران سال است که فیلسوفان و دانشمندان فکرشان با این پرسش مشغول بوده است،‌ آیا سیاره‌هایی دیگری مشابه کره زمین در کیهان وجود دارند یا نه.

و از هنگامی که برای اولین بار یک سیاره خارج از منظومه شمسی ما که اصلا شبیه کره زمین نبود، در سال 1995 کشف شد، ستاره‌شناسان قدم به قدم به پاسخ دادن به این پرسش نزدیک‌تر شده‌اند. اکنون آنها ظاهرا به موفقیت رسیده‌اند (گرچه باید گفت هنوز راهی وجود ندارد که تعیین کرد آیا واقعا روی سیاره جدید حیات وجود دارد یا نه).

گرچه هنوز معلوم نیست روی این سیاره جدید اصولا آب وجود دارد یا نه، اما پژوهشگران می‌گویند با توجه به وجود آب در سایر کرات منظومه شمسی، به غیر از زمین مانند ماه، مریخ، قمر مشتری‌، اروپا، و قمر زحل،انسدالوس، و نیز در فضای بین‌ستاره‌ای ممکن است بر روی این سیاره نیز آب موجود باشد.

Time.com

کد خبر 117310
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز