یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

«5 شهریور در آسمان یک اتفاق عجیب می‌افتد؛ اتفاقی که هر 1200 سال یک بار رخ می‌دهد و شما خیلی خوش‌شانس هستید که می‌توانید این پدیده را در عمرتان تماشا کنید: دیدن دو ماه در آسمان!»

دوچرخه 568

این خبر یکی، دو ماهی است که از طریق  ای میل، پیام کوتاه و دهان به دهان نقل می‌شود. روز 5 شهریور، شاهد یک پدیده نجومی در کشور هستیم که در آن مریخ به نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین می‌رسد و در نتیجه آن‌قدر پرنور و درخشان می‌شود که انگار دو ماه در آسمان وجود دارد. اما جالب است بدانید که این خبر، یک دروغ بزرگ است و سال‌هاست که در کشورهای زیادی بر سر زبان‌ها افتاده و مردم را سر کار گذاشته، تا آن‌جا که چند سال پیش به خاطر این موضوع سازمان فضایی ناسا در امریکا، در سایت مربوط به این سازمان صفحه ویژه‌ای در نظر گرفت و در آن توضیح داد که اساس و پایه این خبر اشتباه است.

دکتر محمدرضا نوروزی، رئیس رصدخانه زعفرانیه و مدرس نجوم درباره این خبر به دوچرخه این‌طور توضیح می‌دهد: « این خبر هیچ منبع علمی ندارد و یک شوخی بزرگ است که سال‌هاست دور دنیا می‌چرخد و برای مردم فرستاده می‌شود. سال 2003 میلادی مقابله مریخ و زمین اتفاق افتاد که در آن مریخ تنها کمی روشن‌تر از همیشه شد و نه آن‌قدر که اصلاً بتوان آن را با ماه مقایسه کرد. از آن سال به بعد این شایعه در کشورهای مختلف دنیا چرخیده و مدتی است که به ایران رسیده است. در واقع فاصله مریخ از زمین هیچ وقت نمی‌تواند از حد مشخصی کمتر شود و این اتفاق هرگز روی نخواهد داد.»

بد نیست بدانید که وقتی مریخ در کمترین فاصله‌اش نسبت به زمین قرار می‌گیرد، می‌گویند «مقابله» اتفاق افتاده است. این کمترین فاصله،
55 میلیون کیلومتر است. سال 2003 وقتی مقابله اتفاق افتاد مریخ هنوز 72 بار از ماه کوچک‌تر بود. بنابراین هیچ‌وقت مریخ و ماه نمی‌توانند از روی زمین هم اندازه و مثل هم به نظر بیایند.

کد خبر 114989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز