مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هیجان دانشمندان از برخورد سال گذشته شهاب سنگی ناشناخته با سیاره مشتری هنوز به پایان نرسیده بود که این سیاره عظیم گازی برای دومین بار مورد هجوم جرم کیهانی دیگری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته اخترشناسی در حیاط خانه‌اش شاهد لکه خراش تیره‌ای بر روی بدن سیاره مشتری بود که در اثر برخورد صخره‌ای کیهانی بر اتمسفر مشتری به وجود آمده بود و این بار آنتونی وزلی و کریستوفر گو در استرالیا و فیلیپین در روز سوم ژوئن و راس ساعت 4:31 عصر شاهد لحظه دقیق برخورد جرمی کیهانی با این سیاره بودند.

تصاویر ویدئویی و عکس‌ها لکه درخشانی را بر روی مشتری نشان می‌دهند که در اثر برخورد گلوله‌ای آتشین در ابعاد سیاره زمین بر روی سطح این سیاره به وجود آمده است. به گفته هایدی هامل از موسسه علوم فضایی کلرادو این واقعه به صورت جداگانه توسط دو نفر از مشهورترین اخترشناسان آماتور به تایید رسیده است.

 آشنایی با منظومه شمسی

رویداد اخیر درست در روزی واقع شده است که هامل و همکارانش تصاویر و تحلیل‌های جدیدی را از واقعه برخورد سال گذشته سیاره مشتری منتشر کردند. بر اساس مطالعات برخورد پیشین به واسطه شهاب سنگی 500 متری شکل گرفته بود.

دانشمندان اکنون برای به دست آوردن اطلاعاتی از جراحتی که بر بدن سیاره مشتری به جا مانده و نوع مهاجمی که مشتری را زخمی کرده است با یکدیگر به رقابت پرداخته و برای دستیابی به آن از اخترشناسان حرفه‌ای و آماتور کمک می‌گیرند.


تصویری از جراحت ناشی از برخورد شهاب‌سنگ با سیاره مشتری در سال 2009

متخصصان بر این باورند برخورد، هاله‌ای تاریک از ذرات و غبارها را در ابرهای موجود در منطقه برخورد به وجود خواهد آورد، مشابه آنچه در برخورد قبلی رخ داد که می‌توان طی روزهای آینده این لکه تاریک را رصد کرد. [عامل لکه سیاه رنگ در قطب جنوب مشتری چیست؟]

به گفته هامل هنوز از وجود چنین لکه تاریکی اطمینان حاصل نشده است اما دانشمندان در تلاشند از تلسکوپ‌های سرتاسر جهان از جمله بزرگترین تلسکوپ جهان و تلسکوپ مشهور هابل برای ردیابی این رویداد استفاده کنند.

در این میان با توجه به اینکه رخ دادن چنین برخوردهای کیهانی در سیاره مشتری از گذشته رویدادهای کمیابی پنداشته می‌‌شدند، وقوع دومین برخورد طی دوره زمانی کوتاه باعث شگفتی بسیاری از اختر شناسان و دانشمندان شده است.

تا زمان برخورد سال 2009 آخرین برخورد مشهوری که در پرونده مشتری به ثبت رسیده بود مرگ مشهور ستاره دنباله‌دار شومیکر- لوی 9 در سال 1994 بوده است. [تصاویر هابل از تغییرات سطح مشتری]

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی هامل می‌گوید: واژه باورنکردنی واژه‌ای بوده که محتوی اولین نامه‌های الکترونیکی دریافت شده پس از این رویداد را تشکیل می‌داده است زیرا این رویداد تمامی درک دانشمندان را از آمار برخورد در چنین اجرام کیهانی زیر سوال برده است.

 سیارات را با تلسکوپ جهانی در اینترنت ببینید

کد خبر 108968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز