مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شمارش معکوس برای پرتاب دیسکاوری و حضور همزمان چهار فضانورد زن در فضا برای اولین بار آغاز شد.

این پرتاب یکی از چهار ماموریت باقی مانده شاتل‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.
دیسکاوری قرار است قبل از سپیده دم روز دوشنبه (16 فروردین) همراه با هفت خدمه و یک محموله باری آزمایشات علمی و قطعات یدکی برای ایستگاه فضایی ماموریت خود را آغاز کند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که شرایط آب و هوایی برای پرتاب، 80 درصد مناسب خواهد بود. به گفته کارشناسان ناسا این پرتاب آخرین پرتاب شاتل فضایی در تاریکی خواهد بود.

پس از دیسکاوری فقط سه پرتاب شاتل دیگر باقی خواهد ماند و از آن پس ناسا برای سفر به ایستگاه فضایی به روس‌ها وابسته خواهد شد. تریسی کالدویل دیسون، فضانورد آمریکایی هم اوایل جمعه مجانی سوار راکت سایوز روسیه شد.

ناسا امیدوار است که راکت‌های تجاری آمریکا این وظیفه حمل و نقلی را بر عهده بگیرند، اما تا رسیدن به این هدف حداقل چند سال طول خواهد کشید. برای حمل محموله باری، فضاپیماهای روسیه، ژاپنی و اروپایی این ماموریت را برعهده خواهند گرفت، هر چند هیچ یک از آنها به بزرگی شاتل‌ها نیستند.

استیو پاین، رئیس آزمایشات ناسا خاطر نشان کرد: هر یک از ماموریت‌های باقی مانده شاتل ماموریت مهمی برای ما محسوب می‌شود، چون باید تمام کارهای باقی مانده را در این چند ماموریت آینده تا حد امکان تکمیل کنیم. اگر آسمان شفاف و صاف باشد، نور خورشید از روی شاتل به هنگام اوج گرفتن منعکس خواهد شد و کمی بعد از برخاستن ستون دود شاتل، رنگین کمانی از رنگ‌ها به وجود خواهد آمد. این ماموریت 13 روزه شامل سه پیاده‌روی فضایی خواهد بود.

به گزارش آسمان پارس، ناسا اعلام کرد که با پرتاب شاتل دیسکاوری که شامل سه فضانورد زن است و نیز حضور فضانورد زن آمریکایی که با سایوز راهی فضا شده، به زودی شاهد انفجار جمعیت زنان فضانورد در فضا خواهیم بود! با پرتاب روز دوشنبه شاتل دیسکاوری و 27 سال پس از سفر اولین فضانورد زن، بیشترین جمعیت زنان نسبت به هر زمان دیگری در مسابقه ماموریت‌های فضایی در مدار زمین خواهد بود.

کد خبر 104317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز