مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2028 زنده بوده و سرویس خواهد داد و در آن سوی جهان نیز چینی‌ها تاسیس ایستگاه فضایی خود را شروع خواهند کرد.

آژانس فضایی اروپا ESA ضمن اعلام این مطلب افزوده است، دلیل فنی خاصی مبنی بر توقف ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود ندارد و لذا سرویس‌های ارائه شده توسط این ایستگاه تا سال 2028 ادامه خواهد یافت و عملیات‌های مختلف روی مدار را به انجام خواهد رساند.

آژانس فضایی موسوم به ISS که مسئول مدیریت بر ایستگاه فضایی بین‌المللی است شامل کشورهای کانادا، اروپا، ژاپن و آمریکا در گردهمایی در توکیوی ژاپن ضمن بررسی این موضوع درباره صنایع فضانوردی در دهه آینده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش آسمان پارس، سازمان مذکور پس از 12 سال فعالیت و هزینه 40 میلیارد دلار توانسته به حمایت از 6 فضانورد دست یابد. تحقیقات جدید روی استفاده بیشتر از سطح پایینی مدار زمین (low-earth orbit) تاکید داشته است. سازمان ISS همچنین روی ادغام عملیات‌های فضایی و همکاری بین‌المللی بین کشورهای عضو در زمینه توسعه علوم فضایی تاکید کرده است. هزینه‌های گزاف سازمان فضایی امریکا - ناسا - باعث ایجاد ترس بین محققین فضایی شده و گفته می‌شود این سازمان بعد از 2015 دچار بحران مالی شدید خواهد شد. هر چند اخیرا اوباما قول داده تا بودجه ناسا را تا سال 2020 تمدید کرده تا این سازمان از بحران بیرون بیاید. گفته می‌شود بحث مالی از بحث فنی در علوم فضایی بیشتر نمود کرده و سازمان‌های بین‌المللی باید جهت توسعه علوم فضایی با یکدیگر تشریک مساعی لازم را انجام دهند.

چین، پیشتاز در توسعه علوم فضا

اما چین ساز خود را می‌زند و به سرعت در توسعه علوم فضایی گام برمی‌دارد. بر این اساس چین از سال آینده ساخت ایستگاه فضایی خود را آغاز خواهد کرد که این خبر باعث تعجب آمریکایی‌ها و دنیای غرب از پیشرفت صنایع فضایی در چین شده است.

خبر گزاری شین هوا گزارش داد، ماژول و قطعات فاز اول پروژه تحت عنوان tiangong 1 به وسیله موشک پرتاب کننده موسوم به 2F به فضا ارسال خواهد شد. گفته می‌شود این ماژول و قطعات آن از آزمایش مورد نظر موفقیت آمیز بیرون آمده  و آماده پرتاب واقعی است.

ماژول مذکور مانند شاسی اصلی ایستگاه بوده و سایر قطعات ایستگاه روی آن سوار خواهد شد. ظرف دو سال آینده سه شاسی بزرگ توسط فضاپیماهای شنزو 8 و 9 و 10 در فضا توسط دو یا سه فضانورد چینی نصب خواهد شد. شاسی اصلی که لابراتوار 8.5 تنی را یدک می‌کشد حدود 30 فوت ارتفاع دارد و سه فضانورد را در خود جای می‌دهد. لابراتوار مذکور اتاق امنی برای زندگی فضانوردان در خود دارد.

شاسی اول ایستگاه Tiangong1 قرار بود امسال به فضا پرتاب شود، اما به دلایل فنی چینی‌ها موفق به پرتاب آن نشدند. چین قرار است دومین ماهواره خود در مدار geo  را اواخر سال میلادی جاری در مدار قرار دهد.

کد خبر 103634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز