مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از نگرانی‌هایی که در خصوص عدم توفیق در پرتاب رصدخانه فضایی سولار دینامیک به دلیل نامساعد بودن هوا در آخرین ساعات پرتاب آن به وجود آمده بود، این رصدخانه فضایی با تنها یک روز تاخیر سرانجام پنج‌شنبه، 22 بهمن‌ماه جاری پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

سولار دینامیک که هزینه‌ای معادل 850 میلیون دلار دربرداشته، به وسیله موشک اطلس 5 به فضا پرتاب شد تا با مطالعه فیزیک خورشید و توفان‌های خورشیدی اطلاعات جدیدتری را در خصوص تغییرات آب‌وهوایی منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار دهد. داده‌های این رصدخانه همچنین در پیش‌بینی پدیده‌هایی که از فعالیت‌های خورشیدی نشات گرفته و موجب بروز اختلال در ماهواره‌های مخابراتی و ناوبری می‌شوند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش سازمان فضایی ایران، پس از پرتاب از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا که پنج‌شنبه گذشته روی داد، حدود سه هفته طول می‌کشد تا سولار دینامیک در نقطه مورد نظر خود در بالای یک ایستگاه زمینی در نیومکزیکو قرار گرفته و تبادل داده و اطلاعات میان این رصدخانه و دو آنتن بشقابی 18 متری این ایستگاه آغاز شود.

سولار دینامیک در طی بیش از 5 سال ماموریت خود پیوسته خورشید را رصد کرده و به طور میانگین روزانه حدود 5/1 ترابایت داده به زمین مخابره خواهد کرد. این رصدخانه نسبت به رصدخانه‌های فضایی قبلی، از جمله سوهو، که با هدف مطالعه خورشید پرتاب شده بودند به مراتب دارای تجهیزات پیشرفته‌تر و دقیق‌تری است که بررسی دقیق‌تر تک‌ستاره منظومه شمسی را ممکن می‌سازد.

کد خبر 101667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز