مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کورنل اعلام کردند امواج سونامی عظیمی از ذرات یخی در یکی از حلقه‌های زحل در حرکت‌اند که به واسطه یکی از قمرهای زحل به نام تایتان به وجود آمده‌اند

سیاره زحل

به گزارش خبرگزاری مهر، به گفته دانشمندان کشش گرانشی قمر تایتان ذرات حلقه درونی تر C زحل را به بالا کشیده و امواجی بزرگ متشکل از حفره‌ها و نقطه‌های اوج خلق کرده است.

فیلیپ نیکولسون از دانشگاه کورنل معتقد است این پدیده کمی به سونامی‌هایی شباهت دارد که از یک زمین لرزه گسلی به وجود می‌آیند دانشمندان از گذشته درگیر حل معمای حفره‌های موجود در حلقه C سیاره زحل بوده‌اند، پدیده‌ای که گاه به قمرهایی نسبت داده می‌شوند که در میان حلقه‌ها در حرکت بوده و ساختار آن را به هم می‌ریزند.

دیگر حفره‌ها به نظر هیج اتصالی به قمرها ندارند و آنچه سئوالات بیشتری را در رابطه با این پدیده‌ها بر می‌انگیزد این است که ابعاد آنها تغییر کرده و حتی گاه و بی گاه ناپدید می‌شوند به گفته نیکولسون تعیین اینکه این حفره‌ها در کجای حلقه‌ها قرار گرفته‌اند و چه چیز آنها را باز نگه می‌دارد به مشکلی رو به رشد تبدیل شده است.

کشف این سونامی‌ها زمانی رخ داد که رصدگران رصد حلقه‌ها را به شکل سه بعدی آغاز کرده و مشاهده کردند نقاط اوجی در حلقه C دیده می‌شود این موج‌ها از زوایای دید مختلف می توانند حفره های حلقه را مختل کرده و یا کاملا از بین ببرند که این رویداد می تواند دلیل تمایل حفره ها به تغییر و ناپدید شدن از برابر چشم را توضیح دهد.

معمای حفره‌ها در حالی ذهن اخترشناسان را به خود مشغول کرده که هنوز برای خود حلقه‌های زحل نیز منشا دقیقی یافته نشده است. بر اساس یکی از فرضیه‌ها این حلقه‌ها بقایای تخریب یک یا بیش از یک قمر از قمرهای زحل هستند که در اثر برخورد با شهاب سنگ‌ها و یا دیگر قمرهای سیاره تخریب شده‌اند.

حلقه C دومین حلقه درونی از میان هفت حلقه سیاره زحل به شمار می‌رود. دانشمندان با مطالعه حلقه‌های این سیاره می‌توانند اطلاعاتی ارزشمند درباره حلقه‌های ستاره‌ای که احتمال شکل گیری سیاره در آنها وجود دارد، به دست آورند.

کد خبر 118023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز