همشهری آنلاین: سیاره شناسان ناسا با ایجاد تصاویر سه بعدی رایانه‌ای نشان دادند کوهی که بر روی بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل کشف شده است می‌تواند شرایط حضور حیات را داشته باشد

محققان ناسا در دانشگاه آریزونا یک تصویر توپوگرافی رایانه‌ای از کوهی با عنوان "سوترا فاکولا" واقع در تیتان را تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد این کوه در واقع یک آتشفشان یخی بر روی بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل است.

به گفته این دانشمندان، بر روی این آتشفشان یخی حیات و یا حداقل شرایط سازگار برای ایجاد حیات می‌تواند وجود داشته باشد.

برای تهیه این تصویر سه بعدی از تصاویری که کاوشگر زحل‌گرد "کاسینی" از سطح تیتان گرفته استفاده شده است. این تصاویر حضور یک کوه به ارتفاع هزار و 500 متر و پهنای 70 کیلومتر را بر روی سطح تیتان نشان می‌دهد.

دلایل محکمی وجود دارد که نشان می دهد این کوه، یک آتشفشان یخی است که قادر است گدازه‌های محتوی آب مایع را فوران کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان آمریکایی فرضیه‌ای را مطرح کردند که برپایه آن، آب درون گذاره‌ها می‌تواند با تولین‌ها واکنش نشان دهد. تولین‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که وقتی متان و یا نیتروژن توسط نور ماوراء بنفش خورشید ساطع می‌شوند در اتمسفر تیتان به وجود می‌آیند.

واکنش میان آب و تولین می‌تواند منجر به ایجاد "آمینو اسیدها" شود. آمینو اسیدها آجرهای اولیه ساخت پروتئین‌ها بوده و پروتئین‌ها نیز منشاء حیات هستند.

تیتان از نظر ابعاد در اندازه سیاره عطارد است و بزرگ‌ترین قمر زحل به شمار می‌رود.

اتمسفر این قمر تقریبا پوشیده از نیتروژن است. عمق این اتمسفر حدود 600 کیلومتر است و بنابراین 10 برابر بیشتر از اتمسفر زمین است. به همین دلیل رصد سطح این قمر بسیار دشوار است.

باوجود این، کاوشگر کاسینی در پروازهایی که از نزدیک سطح تیتان انجام داده به اطلاعات بسیار مهمی در خصوص بزرگ‌ترین قمر دست یافته است.

 

 

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۱