همشهری آنلاین: بررسی‌های جدید ستاره شناسان نشان می‌دهد که سیاهچاله‌های فعال و بسیار عظیم زمانی که جهان 2/1 میلیارد سال سن داشت 10 برابر کوچک‌تر از اندازه فعلی خود بوده‌اند

سیاهچاله

در جهان، تقریبا تمام کهکشان‌ها در هسته خود یک سیاهچاله بسیار عظیم دارند که جرم آن می‌تواند تا 10 میلیارد برابر جرم خورشید برسد.

برای شناسایی این سیاهچاله‌ها، ستاره شناسان اثرات ثانوی بر روی ماده و تشعشاتی که در اطراف آنها شکل می‌گیرند را اندازه گیری می‌کنند.

تاکنون تصور می‌شد که سیاهچاله‌های بسیار عظیم، حدود 2 تا 4 میلیارد سال بعد از بیگ بنگ، در مقایسه با ابعاد وسیع کنونی خود کوچک‌تر بوده‌اند اما اکنون گروهی از ستاره شناسان برپایه رصدهایی که با بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های زمینی دنیا شامل "جوزای شمالی" واقع در هاوایی و "تلسکوپ VLT" واقع در شیلی انجام دادند دریافتند که سیاهچاله‌های فعال در زمانی که جهان 2/1 میلیارد سال از حیات خود را پشت سر گذاشته بوده است حدود 10 برابر کوچک‌تر از ابعاد کنونی خود بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دانشمندان همچنین کشف کردند که سیاهچاله‌ها در صدها سال پس از تولد جهان زمانی که جرم آنها 100 تا هزار برابر جرم خورشید بود در یک فاز تکامل سریع قرار داشتند.

این اطلاعات نشان می‌دهد که فاز تکامل این سیاهچاله‌های عظیم حداقل 100 میلیون تا 200 میلیون سال به طول انجامیده است.

کد خبر 124557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز