آیدا ابوترابی: «اگر یادتان باشد، گفته بودیم که اخترک 2020 یک ستاره کوچک معمولی نیست! یکی از جرم‌های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو است که اتفاقی یک روز وقتی به زمین نگاه می‌کرد، دوچرخه را دید و شروع به خواندن آن کرد.

دوچرخه 574

بعد از آن هر چند وقت یک بار خبرهای فضایی و نجومی، برایمان می‌فرستد. هفته فضا دلیل تازه‌ای است که یک گزارش اخترکی تهیه کند. این شما و این گزارش اخترک 2020 از هفته جهانی فضا در تهران!»

سلام! هفته فضا آمد و تمام شد. هفته‌ای هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی هم برای شما زمینی‌ها و هم برای ما اخترک‌ها. در این هفته با شعار «رازهای کیهان» از 13 تا 18 مهر برنامه‌های متنوعی در سراسر دنیا برپا شد.

یکی از برنامه‌های هفته فضا در تهران، «جُنگ فضا» بود که در پارک ملت برگزار شد. این برنامه را سازمان فضایی ایران تدارک دیده بود و هدف آن آشنایی و علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان با فضا بود. در این برنامه هشت عنوان کتاب از طرف سازمان فضایی برای کودکان و سه عنوان برای نوجوانان به‌طور رایگان پخش شد. مسابقه نقاشی، کارگاه سفال، ساخت و پرتاب موشک کاغذی، ساخت راکت آبی هم بخش‌های دیگری از برنامه بودند که با استقبال خوبی روبه‌رو شدند. اما در کنار همه اینها، برنامه علمی دیگری هم بود که من آن را خیلی دوست داشتم؛ سخنرانی درباره مارس500. موضوع از این قرار است که در خرداد ماه امسال 6 نفر داوطلب برای شرکت در یک مأموریت شبیه‌سازی شده به مدت 520 روز به داخل محفظه‌هایی رفتند که همه چیزش مانند سفر به مریخ است. این اتاقک بزرگ مجهز به تمام امکانات لازم از قبیل محل زندگی، آشپزخانه و محل نگه‌داری مواد غذایی، درمانگاه، فضاپیمای فرود و... است و مهم‌ترین هدف از این کار، بررسی واکنش‌های فیزیکی و ذهنی در شرایط انزوا در طولانی مدت است.

اما خبر دیگر این که همزمان با هفته جهانی فضا نمایشگاه انسان و فضا در پژوهشگاه هوا و فضا برپا شد. نمایشگاهی جالب از وسیله‌ها و پوسترهای فضانوردان که به همت دوست قدمی دوچرخه سیروس برزو برگزار شد. پاکت‌های پستی فضانوردان، روزنامه قدیم مربوط به سفر یوری گاگارین، غذاهای فضایی و... به نمایش در آمدند.

«گئورگی گرچکو» فضانورد معروف روس به مناسبت هفته جهانی فضا به ایران آمد. گرچگو در سال 1975 میلادی همراه با سایوز-17 به عنوان هفتاد و پنجمین فضانورد جهان و سی و چهارمین ‏فضانورد شوروی سابق به فضا پرتاب شد. بعد از آن دو بار دیگر در سال‌های ۷۷ و ۸۵ به فضا رفت. گرچکو سال ۸۶ به ایران سفر و از شهرهای اصفهان و شیراز دیدن کرد و این دومین سفرش به ایران است.

اما بد نیست به جز خبرهای مربوط به هفته جهانی فضا چند خبر کوتاه هم برایتان بگویم. چند شب پیش ساکنین دو دهکده در چین با چیز عجیبی مواجه شدند که از فضا آمد. این شی نه آدم فضایی بود و نه یک ستاره دنباله دار! بلکه باقیمانده موشکی بود که چین به فضا فرستاد و در مدار قرار نگرفت.

اما خبر جالب و مهمی را که سر و صدای زیادی راه انداخته است به عنوان آخرین خبر برایتان انتخاب کرده‌ام. شما زمینی‌ها توانستید یک سیاره جدید کشف کنید که بسیار شبیه زمین است و 20 سال نوری با شما فاصله دارد. این سیاره فضانوردان را برای یافتن سیاره ای که انسان‌ها بتوانند روی آن زندگی کنند، امیدوار کرده است.

کد خبر 118324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز