مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس اعلام مرکز علوم و ستاره شناسی تهران بارش شهابی جباری در روز 29 مهرماه آغاز می‌شود و از روز 10 آبان ماه این بارش به اوج خود می​رسد

بارش شهابی جباری

به گزارش خبرگزاری مهر، بارش شهابی جباری از 10 تا 16 آبان ماه به اوج بارش خود می‌رسد و سرعت بارش این شهاب‌ها 66 کیلومتر بر ثانیه است.

بارش شهابی جباری یکی از بارش‌های شهابی سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکی جبار است. این بارش معمولا هر سال از نیمه‌های مهرماه آغاز می‌شود و تا روز ۱۶ ماه آبان فعال است. سرعت میانگین شهاب‌های این بارش نسبت به کره زمین در اوقات اوج این بارش معمولا حدود ۶۶ کیلومتر بر ثانیه است که نسبتا زیاد به شمار می‌آید اما شهاب‌های این بارش چندان روشن نیستند و در عوض از خود خاکستر بیشتری بر جا می‌گذارند.

طبق اعلام مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، در ساعت 16 و 40 دقیقه امروز دوشنبه 19 مهرماه مقارنه هلال ماه با ستاره قلب عقرب آغاز می‌شود. در این پدیده نجومی ماه در 5/2 درجه از شمال و شمال شرق ستاره قلب عقرب قرار می‌گیرد.

در روز 20 مهرماه نیز در گره صعودی یعنی در طول نجومی 276 درجه قرار می‌گیرد و در روز 21 مهرماه، ماه ربیع الاول را می‌توان رصد کرد.

توضیح اینکه حالت‌های مختلف بخش روشن ماه از زمین به نام‌های مختلفی نامیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به حالت‌های "ماه نو"، یک چهارم نخست (تربیع اول)، ماه تمام یا "بدر"، یک چهارم دوم (تربیع دوم) و ماه تاریک (محاق) اشاره کرد.

در روز 24 مهرماه نیز آسمان پذیرای مقارنه عطارد با خورشید خواهد بود. در این پدیده سیاره عطارد در فاصله 418/1 برابر شعاع زمینی قرار می‌گیرد.

ماه، در روز 26 مهرماه در نقطه اوج با فاصله 56/63 برابر شعاع زمینی قرار خواهد گرفت و در روز 28 مهرماه جاری، ماه در فاصله 5/6 درجه‌ای شمال و شمال غرب سیاره مشتری قرار می‌گیرد.

کد خبر 118126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز