مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چینی‌ها به تازگی با انتشار اولین نقشه کامل در قالب میکرو امواج از سطح کره ماه موفقیت خود را در ماموریتی که اولین پروژه علمی فضایی کشورشان نیز به شمار می‌رفت نمایش دادند

ماه

این تصاویر توسط ماهواره قمری چانگ ئی-1 به ثبت رسیده‌اند، پروژه‌ای که اولین ماموریت علمی چینی‌ها برای تحقیق بر اجرام کیهانی ماورای زمین به شمار رفته و تابش سنج میکروامواج این ماهواره امکان نقشه‌برداری کامل از سطح ماه را در طول موج میکرو به وجود آورده است.

رصدهای راداری از سطح ماه امکان ثبت اطلاعات حرارتی را نداشته و رصد در طول موج میکرو از روی زمین نیز امکان دسترسی به نقاط دوردست ماه را ندارند. از این رو ماهواره چانگ ئی با پرواز در مداری 200 کیلومتری توانست تمامی نقاط ماه را از نظر گذرانده و تصاویر آن را وضوح تصویری بالا به ثبت برساند.

نقشه حرارت درخشندگی روزهای ماه

نقشه حرارت درخشندگی روزهای ماه

تابش سنج قمری میکرو امواج بر روی این ماهواره توانسته دقیق‌ترین اطلاعات حرارتی از سرتاسر ماه را از سطح کره گرفته تا عمیق‌ترین بخش‌های آن به ثبت برساند و حرارت درخشش تشعشعات این کره و نوسان آن را طی روزها و شب‌های ماه آشکار کند. اطلاعاتی که برای مطالعه لایه سنگفرش ماه، غبارها و ذراتی که سطح ماه را پوشانده‌اند، بسیار کاربردی به شمار می‌روند.

این پرتوسنج میکروموج، امواج را در چهار فرکانس مختلف از چند سانتیمتر زیر سطح ماه گرفته تا عمق چند متری از سطح ماه ،اندازه گیری کرد تا دانشمندان بتوانند ویژگی‌های فیزیکی حرارتی سنگ‌پوش ماه را به همراه نوسان تشعشعات در ضخامت‌های مختلف سطح مورد بررسی قرار دهند. یکی از اهداف این مطالعات تخمین میزان توزیع و پراکندگی هلیوم 3 بر سطح ماه است که از منابع مهم سوخت اتمی به شمار می‌رود.

نقشه حرارت درخشندگی شبهای ماه

نقشه حرارت درخشندگی شب‌های ماه

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج این مطالعات و تصاویر در کنگره علوم سیاره‌ای اروپا توسط دانشمندان دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ کنگ ارائه خواهند شد. همچنین چین در نظر دارد طی ماه آینده کاوشگر قمری دیگری را به نام CE-1 به مدار ماه ارسال کند تا محدوده مطالعاتی خود را بر روی این جرم کیهانی افزایش دهد.

 

کد خبر 116666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز