شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه شهروند-دانشمندان با روشن نگه‌داشتن رایانه‌های خانگی خود حتی در اوقات بیکاری توانستند یکی از کمیاب‌ترین اجرام کیهانی را کشف کنند

تب اختر

این یافته غیر عادی "تب اختر دوتایی از هم گسیخته" نام دارد که در هنگام فروپاشی ستاره‌ای عظیم به وجود می‌آید. این سه کاشف آلمانی و آمریکایی جسم کیهانی را حین کمک به پروژه‌ای به نام پروژه "انیشتن در خانه" کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این پروژه از کاربران رایانه‌ای درخواست می‌کند بخشی از زمان خود را در پای رایانه‌ها به جستجوی اطلاعات علمی بپردازند، این نوع از پروژه‌ها به محاسبات رایانه‌ای توزیع شده شهرت دارند. پروژه "انیشتین در خانه" انرژی و قدرت رایانه‌های خانگی را به منظور پردازش حجم بزرگی از اطلاعات به کار می‌گیرد.

"کریس و هلن کولوین" متخصصان تکنولوژی اطلاعات در آیوا آمریکا و "دانیل گیبهارت" تحلیلگر سیستم‌های رایانه‌ای در آلمان افرادی هستند که این کشف را به نام خود به ثبت رسانده‌اند. رایانه‌های این افراد در کنار 500 هزار رایانه دیگر در سرتاسر جهان برای پردازش اطلاعات مورد نیاز پروژه "انیشتین در خانه" مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تب اختر رادیویی تازه کشف شده که به PSR J2007+2722 شهرت دارد ستاره نوترونی است که با سرعت در گردش است و می‌تواند طی انواع خاصی از ابرنواخترها و یا انفجارهای ستاره‌ای شکل بگیرد. این تب اختر تنها در هر ثانیه 41 بار به دور خود می‌چرخد و از میدان مغناطیسی ضعیفی برخوردار است.

به گفته محققان دانشگاه کورنل این جرم زمانی در همسایگی ستاره‌ای عظیم بوده که پس از وقوع انفجار شدید این ستاره، اجرام به جا مانده از این حادثه در فضا رها شده‌اند.

این تب اختر در میان اطلاعاتی کشف شده که توسط رصدخانه "آرسیبو" جمع‌آوری شده‌اند. پروژه انیشتین در خانه در اصل به منظور یافتن امواج گرانشی که در فضا و زمان در حال موج زدن هستند راه‌اندازی شده است. در حدود یک سوم اطلاعات مورد استفاده در این پروژه توسط رصد خانه آرسیبو جمع آوری شده و این اولین کشف بزرگ نجومی است که توسط این پروژه به ثبت رسیده است.

 

کد خبر 113786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز