همشهری آنلاین:‌ اخترفیزیک‌دان بریتانیایی که به خاطر نظریه‌هایش درباره منشا و مقصد جهان شهرت دارد، برنده یکی از مهمترین جایزه‌های دینی جهان شد.

Martin Rees

به گزارش آسوشیتدپرس چهارشنبه 6 آوریل مارتین ریس، 68 ساله، کارشناساس فیزیک سیاهچاله‌ها‌ و مهبانگ، برنده جایزه 2011 تمپلتون، از بنیاد جان تمپلتون اعلام شد. این جایزه یک میلیون پاوندی (1.6 میلیون دلاری) یکی پرسودترین جایزه‌های جهان است.

دکتر جان تمپلتون جونیور گفت برنده شدن ریس به خاطر ماهیت پژوهش‌های است که به گفته او هر کسی را به "دست و پنجه نرم کردن با بنیادی‌ترین پرسش‌ها درباره طبیعت و وجود ما" دعوت می‌کند.

ریس تلاش کرده است در حین دوره ریاست‌ تازه به پایان‌رسیده‌اش بر جامعه سلطنتی بریتانیا، که در طول عمر 350 ساله‌اش شاهد بحث درباره موضوعات اختلاف‌برانگیزی از منشا حیات بر کره زمین گرفته تا امکان کشف نهایی زندگی در جاهای دیگر جهان بوده است، به بسیاری از پرسش‌های بنیادی بپردازد.

ریس در مصاحبه‌ای در هتلی در لندن پیش از اعلام برنده جایزه گفت که او مجذوب "پرسش‌های بزرگی است که نمی‌توانیم به آنها پاسخ دهیم."

یکی از بزرگترین پرسش‌هایی که بوسیله دانشمندان ارائه شده است، این است که چرا قوانین فیزیکی جهان به ظاهر برای حمایت از حیات انسان تنظیم شده‌اند. حتی اندکی تغییر دادن در آنچه دانشمندان ثابت‌های جهانی می‌نامند، می‌تواند به قدری کیهان را تغییر دهد که آن را غیرقابل سکونت کند.

او می‌گوید: "کاملا ممکن است جهان‌های بی‌شمار دیگری وجود داشته باشند" که ثابت‌های آنها به طور متفاوتی تنظیم شده باشد. برخی از این جهان‌ها بیش از حد عقیم هستند که حیاتی را به وجود آورند، و جهان‌های دیگر طول عمر بسیار کوتاهی دارند. جهان ما درست مناسب ایجاد حیات از کار در آمده است."

ریس احتیاط به خرج می‌دهد و می‌گوید: "این نظر هنوز یک حدس است"، با این وجود او می‌گوید او به طور فزاینده‌ای این حدس را جدی می‌گیرد.

 

www.templetonprize.org

کد خبر 131761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز