همشهری آنلاین: این گونه به نظر می‌آید که آسمان شب پر ستاره‌تر از چیزی باشد که به نظر می‌آید زیرا مطالعات جدید نشان داده‌اند جهان می‌تواند سه برابر تعداد ستاره‌هایی که دانشمندان در گذشته آن را محاسبه کرده بودند را داشته باشد

ستاره

اگر دوست دارید حساب تعداد جدید ستاره‌های جهان را داشته باشید بهتر است بدانید که تعداد تخمینی جدید ستاره‌های جهان 300,000,000,000,000,000,000,000 یا 300 سکستیلیون است.

در این مطالعه یکی از فرضیه‌های کلیدی اخترشناسان مورد سوال قرار گرفته است: بیشتر کهکشان‌ها از ویژگی‌هایی مشابه کهکشان راه شیری برخوردارند.

در یکی از دو مطالعه جدیدی که اول دسامبر 2010 در نشریه نیچر منتشر شد، اعلام شده بود که ستاره‌های کوتوله سرخ رایج‌ترین و بیشترین ستاره‌های موجود در جهان هستند. مطالعه‌ای که در آن تعداد جدید ستاره‌های جهان تخمین زده شده توسط یکی از اخترشناسان دانشگاه ییل انجام گرفته است، این اخترشناس در مطالعات خود اعلام کرده تعداد ستاره‌های کوتوله سرخ نسبت به آنچه در گذشته تصور می‌شد بسیار بیشتر است و از این رو تعداد ستاره‌های جهان نیز بیشتر از تعدادی هستند که در گذشته تصور می‌رفت.

ستاره‌های کوتوله سرخ که ابعاد آنها یک پنجم ابعاد خورشید است به آرامی سوخته و طول عمر آنها نسبت به طول عمر ستاره‌های بزرگ‌تر و درخشان‌تر مانند خورشید در مرکز سامانه خورشیدی بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که دانشمندان پیش از این تعداد ستاره‌های جهان را تخمین زده بودند، فرض را بر این گذاشته بودند که تمامی کهکشان‌های جهان به همان اندازه از ستاره‌های کوتوله سرخ برخوردارند که کهکشان مارپیچی راه شیری برخوردار است. بیشترین میزان درک انسان از جهان هستی از رصدها و مشاهداتی است که از درون کهکشان راه شیری داشته و سپس با برونیابی این داده‌ها به شناسایی جهان پرداخته است.

اما در حدود یک سوم از کهکشان‌ها در جهان مارپیچی نیستند و در عوض بیضی شکل هستند و دانشمندان نیز دریافته‌اند که این کهکشان‌ها نسبت به راه شیری بسیار متفاوت‌اند. از این رو دانشمندان با استفاده از تلسکوپ کک در هاوایی توانستند هشت کهکشان دور افتاده و بیضی شکل را مورد بررسی دقیق قرار داده و نشانه‌های نوری بسیار مشابه آنها را بررسی کنند و دریابند که این کهکشان‌ها نسبت به کهکشان‌های راه شیری مالک تعداد بسیار بیشتری از کوتوله‌های سرخ هستند، تعدادی 10 تا 20 برابر حد انتظار دانشمندان که می‌تواند تعداد پیشین ستاره‌های جهان را از 100 سکستیلیون به 300 سکستیلیون افزایش دهد.

اما دانشمندانی دیگر از جمله ریچارد الیس از موسسه تکنولوژیکی کالیفرنیا بر این باورند با وجود اینکه این تخمین دور از ذهن نیست اما دارای ابهامات زیادی است که از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که در این مطالعه ساختار شیمیایی کوتوله‌های سرخ کهکشان راه شیری با کهکشان‌های بیضی شکل مشابه در نظر گرفته شده است و این می‌تواند نتیجه مطالعات را با شبهاتی مواجه کند.

کد خبر 122218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز