مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از فیزیکدانانی که در مرکز سرن و بر روی LHC کار می‌کند با استفاده از نرم افزار ویژه‌ای درتلاش است تا به صدای ذراتی که در این برخورد دهنده بزرگ درحال عبور هستند، گوش دهد

تصویر کردن صدا

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندانی که بر روی بزرگ‌ترین شتابگر ذرات دنیا کار می‌کنند برای اولین بار توانستند به صدایی که از این ذرات منتشر می‌شود گوش دهند.

بیش از 40 میلیون تکه اطلاعات در هر ثانیه در برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) پردازش می‌شوند تا وجود ذراتی به نام "بوزن هیگز" را اثبات کنند.

به اعتقاد دانشمندان ذرات "بوزن هیگز" منشا هر چیز دارای جرم در جهان هستند.

تاکنون LHC که به طول 27 کیلومتر در مرز میان فرانسه و سوئیس امتداد یافته است، تصاویری رنگی از برخورد و حرکت ذرات تهیه می‌کرد.

اکنون یکی از فیزیکدان سرن (شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا) به نام "لیلی آسکوئیت" تصمیم گرفت به دنبال راهی بگردد که از طریق آن بتوان به صدای ذرات گوش داد.

در این راستا، این فیزیکدان از یک نرم افزار هم‌سنجی موسیقی برای پردازش صدای اطلاعاتی که از داخل برخورد دهنده هادرون می‌رسند استفاده کرد.

این دانشمند سه ستون از اعداد را به عنوان یک نمونه از اطلاعات LHC وارد این نرم افزار کرد. به طوریکه هر یک دسته پرتو از ذرات شامل سه نقطه اطلاعاتی شد. سپس این سه ستون عددی، در این نرم افزار به صورت پارامترهای صوتی دسته بندی و نقشه برداری شدند به این ترتیب ذره‌ای که داخل دسته پرتو درحال حرکت بود به یک صدا تبدیل شد.

این فیزیکدان در این خصوص توضیح داد: "بنابراین ما یک نقشه خواهیم داشت که برای مثال، ستون اول اعداد آن می‌توانند فاصله، ستون دوم اعداد زیرو بمی و ستون سوم شاید بلندی صدا را نشان می‌دهند.

در حال حاضر این صداها اطلاعات جدیدی را در اختیار دانشمندان نمی‌گذارند اما این فیزیکدان امیدوار است که موسیقی ذرات در آینده بتوانند نور جدیدی در درک منشای جهان ارائه کند.

کد خبر 124915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز