مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از فیزیکدانان بین‌المللی در سرن ژنو با هدف درک ماهیت ضد ماده موفق شدند اندازه گیری جدیدی از جرم ضد پروتون را به دست آورند

تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن)

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان ژاپنی و اروپایی آزمایش "آساکوزا" (ASACUSA experiment) در شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن) در ژنو سوئیس از یک اندازه گیری دقیق از جرم ضد پروتون خبر دادند.

دقت این اندازه گیری که در حدود یک بخش در یک میلیارد است می‌تواند گامی مهم در بررسی ماهیت ضدماده باشد.

"ماساکی هوری"، مدیر کل آزمایش "آساکوزا" در این خصوص توضیح داد: "نتایج ما واقعاً رضایت بخش است. این بدان معنی است که اندازه گیری ما از جرم ضد پروتون نقریباً به همان دقت اندازه گیری است که از پروتون انجام شده است."

پروتون‌های معمولی حدود نیمی از جهان پیرامون ما را می‌سازند. بنابراین طبیعی است که اندازه گیری پروتون نسبت به ضد پروتون با دقت بالاتری انجام می‌شود.

این فیزیکدانان پیش بینی کرده‌اند که در آزمایشات آینده، "آساکوزا" بتواند دقت اندازه گیری جرم ضد پروتون را بهبود بخشد.

هر تفاوتی میان جرم پروتون و ضد پروتون می‌تواند نشانه‌ای برای یک فیزیک جدید باشد. این نتایج می‌توانند نشان دهند که قوانین طبیعی می‌توانند برای ماده و ضدماده متفاوت باشند. برای انجام این اندازه گیری‌ها، در مرحله اول ضد پروتون داخل اتم‌های هلیم به دام افتاد و در آنجا در معرض دسته پرتوهای لیزر قرار گرفت.

سپس بسامدهای لیزر تا زمانی که موجب شدند ضد پروتون‌ها در میان اتم‌های هلیم یک پرش کوانتومی انجام دهند تغییر کردند. به این ترتیب دانشمندان توانستند با استفاده از بسامدی که ضد پروتون‌ها در آن پرش کردند، جرم این ذرات را محاسبه کنند.

کد خبر 141623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز