مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان در برخورد دهنده بزرگ هادرون در تلاش‌اند به این سوال که آیا ضد ماده دارای نوعی ضد گرانش است یا نه پاسخی مناسب بیابند

ضدماده

این پرسش که آیا بخش پنهان و متضاد ماده، یعنی ضد ماده دارای نوعی نیروی ضد گرانش است یا نه در آستانه پاسخ داده شدن قرار گرفته است.

ماده معمولی تمامی دیگر مواد را در جهان به سوی خود جذب می‌کند اما اینکه آیا ضد ماده نیز می‌تواند قدرت جاذبه یا حتی دافعه داشته باشد، هنوز مشخص نشده است. اکنون گروهی از محققان اعلام کرده‌اند برای یافتن پاسخ این پرسش جفت‌های پایداری از الکترون‌ها و ذرات ضد ماده آنها یعنی پوزیترون‌ها را آماده کرده‌اند. پرتوی از این جفت‌ها می‌تواند در یافتن پاسخی مناسب برای این پرسش قدیمی و حل معمای ضد گرانش به کار گرفته شود.

هر ذره‌ای در فیزیک دارای ضد ذره‌ای مرتبط با خود است که از تمامی جنبه‌هایی که دانشمندان آنها را مورد بررسی قرار داده‌اند، به آن ذره شباهت دارد، تنها تفاوت میان این دو ذره بارهای متضاد آنها است.

به گزارش مهر، نظریه‌های کنونی نشان می‌دهد که در هنگام متولد شدن جهان، ماده و ضد ماده به اندازه‌ای مساوی خلق شده‌اند، با این همه زمانی که این دو با یکدیگر مواجه شده‌اند در انفجارهایی پرقدرت و کور کننده یکدیگر را نابود کرده‌اند.

پس از آن این سوال به جا ماند که چگونه در پی این فعل و انفعالات جهان به وجود آمد و چرا این جهان در تسلط کامل ماده است، نه ضد ماده؟ یکی از ویژگی‌هایی که ضد ماده‌ها را مجزا می‌سازد، رفتارهای گرانشی این ذرات است. بیشتر دانشمندان بر این باورند که ضد ماده به سوی ماده جذب خواهد شد.

تیمی از محققان در برخورد دهنده بزرگ هادرون نیز در تلاش‌اند تا با به دام انداختن اتم‌های ضد ماده بر روی جنبه‌ای از این ذرات که هنوز اطمینانی از آنها به دست نیامده مطالعه کنند، به اعتقاد این گروه این احتمال وجود دارد که ضد ماده دافعه داشته باشد و شاید دچار "بالا افتادگی" شود.

این مطالعات می‌تواند در کشف پاسخ این سوال که چرا جهان پس از فعل و انفعالات ماده و ضد ماده در قالب پرتوی درخشان و قدرتمند از نور از بین نرفته است، تاثیرگذار باشد. این مطالعه همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا جهان هستی با سرعتی باورنکردنی در حال انبساط است.

آزمایش کردن این فرضیه امری غیر ممکن به نظر می‌آید، اما محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید در حال نزدیک‌تر شدن به پاسخ این سوال هستند. این محققان جفت‌های الکترون-پوزیترونی ایجاد کرده اند که در مدارهای پایداری به دور یکدیگر قرار دارند که نتیجه آن فرایندی به نام "پوزیترونیوم" است.

این جفت‌ها به واسطه انباشته سازی محتاطانه انرژی و ایجاد حالتی به نام "ریدبرگ" در وضعیتی قرار دارند که نمی‌توانند با یکدیگر برخورد کرده و یکدیگر را نابود کنند.

این جفت‌ها مشابه مسیرهای تست خودرو می‌توانند با دریافت انرژی بیشتر وارد مدارهای مختلفی از یکدیگر شوند و این اتم‌های پوزیترونیومی ریدبرگ به چرخش خود ادامه می‌دهند تا به بالاترین سطح از انرژی برسند و این روند برای مدت زمانی نسبتا طولانی، یعنی سه میلیاردم ثانیه ادامه خواهد داشت.

محققان امیدوارند بتوانند مدت زمان این شیوه را به چند هزارم ثانیه افزایش دهند تا بتوانند پرتو جفت‌های ماده-ضد ماده را برای کشف نیروی گرانش و یا بالا افتادن اتم‌های ضد ماده مورد استفاده قرار دهند.

کد خبر 158688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز