همشهری آنلاین: ناسا در تلاش است قطعات ماهواره‌ای را که شنبه به زمین اصابت کرد، پیدا کند.

زباله های فضایی

به گزارش واحد مرکزی خبر، این ماهواره در شمال اقیانوس ارام به زمین برخورد کرد. اما خوشبختانه، خسارات پیش بینی شده را به بار نیاورد.

این ماهواره که به بزرگی یک اتوبوس است، هنوز دقیقا مشخص نیست که به کدام منطقه اصابت کرده است .

پژوهشگران ناسا می‌گویند قطعات بزرگ این ماهواره در ساعت شش بامداد روز شنبه در محدوده‌ای به وسعت هشتصد کیلومتر در شمال اقیانوس ارام اصابت کرده است.

سقوط این قطعات موجب وحشت همه کشورهای جهان شده بود.

قطعات بزرگ فضایی نظیر قطعات موشک، سالی یک بار به زمین اصابت می‌کند. و با توجه به اینکه مدار زمین از چنین قطعاتی اشباع شده، باز هم ساکنان زمین شاهد چنین اتفاقی خواهند بود.

گاهی سازمان‌های فضایی مجبور هستند ماهواره‌هایی را که خطر بیشتری دارند به مدار دورتری بفرستند.

به گفته فرنان البی از مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه، مقرراتی برای پیشگیری از شلوغ شدن مدار زمین در نظر گرفته شده است. اواخر دوره عمر برخی از ماهواره‌ها و برخی از طبقات موشک‌ها، باید این قطعات یا سریعا به سوی جو بازگردانده شوند یا به سوی مدار دیگری انتقال یابند که اصطلاحا به ان "مدار گورستانی" می‌گویند.

در سال 2001 تصاویر انهدام ایستگاه فضایی میر در سراسر جهان منتشر شد. دو سال بعد آسمان ایالت تگزاس امریکا از انهدام شاتل فضایی کلمبیا نور افشانی شد. هفت سرنشین این فضاپیما جان باختند و قطعات انفجار این فضاپیما به مناطق شهری اصابت کرد و اتش سوزی‌هایی به بار آورد.

بر اساس قوانین مرتبط با فضا، کشورهایی که با وسایل فضایی خود منجر به خسارت یا جراحت شوند، مسئول شناخته می‌شوند.

ضمنا این خطر وجود دارد که این قطعات به شدت سمی باشند.

کد خبر 146528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز