مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا پس از مواجه شدن با خبر دردناک کاهش بودجه که منجر به متوقف شدن برنامه اکتشافات مریخی این سازمان خواهد شد اکنون رویای ساخت ایستگاه فضایی در نزدیکی ماه را در سر می پروراند

کره ماه

به گزارش خبرگزاری مهر، کاهش بودجه دوباره ناسا هر نوع برنامه و طرحی را برای آغاز اکتشافات مریخی طی سال‌های آینده نقش بر آب کرد، اما با وجود افزایش فشارهای مالی، ناسا در حال اندیشیدن به طرحی است که با وجود نزدیک بودن به زمین، بسیار بلندپروازانه است: ساخت ایستگاه فضایی سرنشین داری در نقطه لاگرانژ EML-2 در بخش دورافتاده کره ماه.

این ایستگاه فضایی بین المللی به پایگاهی برای آغاز ماموریت‌های علمی و دروازه‌ای برای رفتن به مناطقی دور افتاده تر از فضا، از قبیل قمرهای مریخی و حتی خود سیاره مریخ خواهد بود.

ناسا که در حال حاضر اهداف مریخی‌اش با توقف و تاخیر مواجه شده‌اند، چنین ایستگاه فضایی را ابزاری ویژه اکتشافات نزدیک فضایی می‌بیند که گنجایش ارائه علوم و فناوری‌های جدید را طی یک دهه خواهد داشت. در این پروژه فناوری‌ها و توانایی‌های جدید ناسا به همراه فناوری‌های دیگر کشورهای مشترک در پروژه به کار گرفته خواهند شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند ناسا در حال جمع آوری گروهی است تا به توسعه نقشه‌ای برای اکتشاف در نقطه 2 نوسان یا Libration بپردازند، نقطه‌ای برابر نقطه لاگرانژ که ویژه زمین و ماه بوده و نیروی گرانش ماه و زمین در این نقطه به حالت تعادل رسیده است، از این رو کمابیش امکان متوقف کردن یک فضاپیما در این نقطه وجود دارد.

از چنین نقطه‌ای انسان‌ها می‌توانند ماموریت‌های روباتیک از راه دوری را بر روی بخشی از ماه که کمتر شناخته شده است انجام دهند و در عین حال شرایط سکونت طولانی مدت در فضا را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

کد خبر 160679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز