شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آسمان به نوعی دارد سقوط می‌کند. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در طول 10 سال گذشته ارتفاع لایه ابرها در جو زمین در حال کاهش بوده است.

sky

به گزارش لایوساینس چارچوب زمانی این بررسی کوتاه است، اما اگر مشاهدات آینده ثابت کنند که ابرها واقعا پایین‌تر آمده‌اند، این پدیده ممکن است اثر مهمی بر تغییرات آب و هوایی کره زمین داشته باشد.

پایین‌تر بودن ابرها در جو به کره زمین اجازه می‌دهد به طور موثرتری سرد شود، و به این ترتیب بالقوه ممکن است برخی از اثرات گرم‌کننده ناشی از گازهای گلخانه‌ای خنثی شود.

راجر دیویس، سرپرست این پژوهش در دانشگاه آکلند در نیوزیلند گفت: " ما دقیقا علت پایین‌تر آمدن ابرها را نمی‌دانیم. اما ممکن است این پدیده به علت تغییرات الگوهای گردشی ایجادکننده ابرها در ارتفاعات بالا باشد."

ابرها شاخص مهی در درک آب و هوای کره زمین هستند. ردیابی ابرها در طول زمان با توجه به ماهیت گذرای آنها مشکل است و عواملی مانند ارتفاع و مکان آنها در اثر آنها در کند کردن یا شدت بخشیدن به گرمایش جهانی تفاوت عمده‌ای ایجاد می‌کند. و هیچکس به طور کامل نمی‌داند که ابرها به گرم شدن آب و هوای کره زمین چه پاسخی خواهند داد.

دستگاه "رادیوطیف‌سنج تصویربرداری چندزاویه‌ای" ناسا بر روی سفینه فضایی "ترا" ابرهای کره زمین را برای یک دهه مشاهده می‌کرده است. اکنون دیویس و همکارانش اندازه‌گیری‌های این وسیله از ارتفاع بالایی ابرها را در دوره ده ساله از مارس 2000 تا فوریه 2010 تجزیه و تحلیل کرده‌اند. آنها دریافتند که میزان میانگین ارتفاع ابرها در طول یک دهه حدود یک درصد افت کرده است، یعنی مسافتی حدود 30 تا 40 متر. اغلب این کاهش ناشی از تشکیل ابرهای کمتر در ارتفاعات بسیار بالا است.

ماهواره ترا قرار است تا پایان این دهه به جمع‌آوری داده‌ها ادامه دهد تا معلوم شود که آیا این پایین آمدن ابرها یک روند مداوم است یا نه.

کد خبر 161687
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز