دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

گیتی عابدی: زمین که هیچ، آسمان هم در خطر است.

انگلیس

سردمداران کشورهایی که صنایع‌شان روزبه‌روز این کره خاکی را یک قدم به مرگ نزدیک‌تر می‌کند، هرازگاهی در نشستی شرکت می‌کنند تا به هم بگویند «زمین در خطر است.» این جمله آنقدر بدیهی است که می‌تواند جای الفبا را در اول دبستان بگیرد اما همان بالانشین‌ها برای زمین چه کار کرده‌اند؟

تقریبا هیچ ‌جز چند تصمیم درست که باید امیدوار بود که در تمام کشورها جدی گرفته شود. روی آوردن به تجارت سبز، یعنی خدمات و محصولات کم‌کربن، یکی از این راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیمی است. اقتصاد سبز علاوه براینکه به کاهش انتشار گازهای کربن کمک می‌کند، به اقتصاد هم سود می‌رساند. به‌عنوان نمونه در بریتانیا، تجارت سبز می‌تواند به میزان 20میلیارد پوند تا سال 2015به اقتصاد جزیره کمک کند.

این موضوع را اتحادیه انرژی بریتانیا گفته و البته هشدار هم داده است که اگر دولت، سیاست‌های درست را اتخاذ نکند، این بخش نخواهد توانست به تمام پتانسیل موجود برسد. به گزارش رویترز، اتحادیه از دولت می‌خواهد که چهارمین بودجه کربن را که در راستای اهداف برنامه کاهش کربن بریتانیاست تأمین کند تا دست‌اندرکاران برنامه اصلاح بازار برق از یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مطمئن باشند. آنها همچنین خواسته‌اند که دولت پیچیدگی‌های قوانین کاهش کربن را کم کند.

در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در اقتصاد کاهش کربن بریتانیا مشغول کار هستند و بنابر گزارش روزنامه تلگراف، تجارت سبز این پتانسیل را دارد که به تشکیل شرکت‌های جدید و در نتیجه به ایجاد صدها هزار شغل جدید کمک کند. بازار جهانی کالا و خدمات زیست‌محیطی حدود 3/2 تریلیون پوند ارزش دارد و این مقدار می‌تواند تا سال 2015به چهار تریلیون پوند برسد و بریتانیایی‌ها معتقدند که اگر آنها سهم قابل توجهی در آن نداشته باشند، کشورهای دیگر این کار را خواهند کرد.

کد خبر 178425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز