یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناپدید شدن دریاچه‌ای واقع در جنوب شیلی طی 24 ساعت، دانشمندان را شگفت‌زده کرد

دریاچه کاچت II در پاتاگونیا

به گزارش ایسنا، دریاچه کاچت II در پاتاگونیا واقع در جنوب شیلی، در کمتر از 24 ساعت ناپدید شده است و به گفته محققان، فقط حوضچه‌های بزرگ و قطعات یخ در بستر دریاچه بر جای مانده است.

آب این دریاچه از ذوب شدن یخ‌های یخچال کولونیا واقع در میدان یخی شمال پاناتاگونیا در 2000 کیلومتری جنوب سانتیاگو پایتخت شیلی سرچشمه می‌گیرد. این یخچال در حالت عادی به عنوان یک سد آبی عمل می‌کند، اما افزایش درجه حرارات هوا دیواره آن را ضعیف کرده است. در سال جاری میلادی دو بار در 27 ژانویه و 31 مارس آب این دریاچه از میان صخره‌ها و دیواره یخچال تونل ایجاد کرد.

نتیجه این امر ریختن 200 میلیون لیتر مکعب آب  کاچت II به درون رودخانه باکر، سه برابر شدن حجم این رود ظرف چند ساعت و خالی شدن بستر به مساحت پنج کیلومتر مربعی دریاچه بود. دریاچه مزبور از سال 2008 تاکنون 11 بار خشک شده و کارشناسان معتقدند با افزایش دمای جهانی تعداد دفعات وقوع این امر افزایش می‌یابد.

گینو گاساکا یخچال‌شناس مرکز مطالعات علوم در این رابطه می‌گوید: مدل‌های آب و هوایی نشان می‌دهد با افزایش دمای هوا پدیده طغیان‌های دریاچه یخبندان (GLOFs) مکرر می‌شود.

دانیلا کاریون یکی از محققان مرکز مطالعات علوم که هنگام خشک شدن دریاچه در ماه مارس به همراه تیمش از یخچال کولونیا اندازه‌گیری‌هایی به عمل می‌آورد، گفت: هنگامی که برخاستیم متوجه تغییر در دره شدیم. جاده‌هایی که از آن‌ها رد شده بودیم دچار سیلاب شده بودند و تمامی آن ناحیه پر از قطعات بزرگ یخ شده بود.

مطابق گزارش مجمع عمومی آب که با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای بر سطح دریاچه‌های شیلی نظارت می‌کند، آب این دریاچه هنگام خشک شدن 31 متر پایین آمد. هنگامی که کاچت II شروع به خشک شدن می‌کند، سیستم خطر به صدا درآمده و از ساکنین منطقه کم‌جمعیت اطراف خواسته می‌شود ظرف هشت ساعت حیوانات را منتقل کرده و به ارتفاعات پناه ببرند.

کد خبر 172108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز