همشهری آنلاین: براساس اعلام سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، ماه گذشته میلادی متوسط درجه حرارت جهانی برای دومین بار از سال 1880، بالاترین رده برای ماه می‌رسید

گرمایش جهانی

به گزارش مهر، قسمت اعظم جهان از جمله تمام اروپا، آسیا، شمال آفریقا، آمریکای شمالی و جنوب گرینلند در ماه می (12 اردیبهشت تا 11 خرداد) دمای بالای میانگین ماه می را تجربه کردند. در حقیقت ماه گذشته گرم‌ترین بهار برای قاره آمریکا گزارش شده است.

آمار جهانی ماه می دربرگیرنده ترکیبی از حرارت متوسط سطح اقیانوس‌ها و زمین برای ماه است که ماه جاری 0.66 درجه سانتیگراد گرم‌تراز میانگین دمای ماه می در قرن بیستم بوده که به طور متوسط 14.8 سانتیگراد گزارش شده است. این آمار در سال 2010 شکسته شد و دمای جهانی 0.69 درجه سانتیگراد گرم تر از متوسط دمای قرن بیستم شد.

نیم کره شمالی شاهد گرم‌ترین ماه می بود که تاکنون ثبت شده است به طوری که دمای این ماه 0.85 درجه سانتیگراد بیشتر از حد متوسط است، درحالی که ماه می در نیم کره جنوبی برای نهمین بار دارای دمای بیشتر از حد متوسط است.

البته این گرمای غیرمنتظره در تمام نقاط مشاهده نشد، استرالیا، آلاسکا و بخش‌هایی از مرز غربی آمریکا و کانادا به طور قابل توجهی خنک‌تر از حد متوسط بودند. پوشش برف در نیم کره شمالی در ماه می،کمتر از حد متوسط گزارش شده است.

در سطح جهانی این فصل بهار چهارمین فصل گرم گزارش شده است که پس از یک زمستان معتدل یک بهار گرم را تجربه کرده‌ایم.

به علت نوسانات طبیعی هوا، دانشمندان جوی تلاشی برای ارتباط دادن رویدادهای جوی در یک چارچوب زمانی کوتاه انجام نمی‌دهند. این درحالی است که تأثیر گرمایشی انتشار گازهای گلخانه‌ای را می‌توان عاملی برای گرمای هوا دانست که به عنوان یک روند بلند مدت مشاهده شده است. همچنین گرمای بی سابقه نخستین دهه از این قرن نیز به صورت اتفاقی صورت نگرفته است.

گرم‌ شدن زمین یا گرمایش جهانی نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها شده است. طی 100 سال گذشته، زمین به طور غیرطبیعی حدود 0.74 درجه سانتیگراد گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده‌است. برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌‌ترین سال‌های 400 سال اخیر بوده‌است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰ مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال 1990 تا سال 2007 به ثبت رسیده ‌است که این میزان در 150 سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است.به نظر می‌رسد فعالیت‌های صنعتی در ایجاد این مشکل بسیار موثر است و به گرم شدن زمین کمک می‌کند.

از سال 1880 اندازه‌گیری دمای هوای زمین آغاز شده‌است و تاکنون نیز ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2014 زمین شاهد رکورد بی‌سابقه گرم شدن باشد. همچنین گفته می‌شود گرم‌ شدن کره زمین، در سال 2100 باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و توفان‌های وحشتناک خواهد شد.

در مورد دلایل این پدیده، یک سری از تئوری‌ها بر تأثیر گازهای گلخانه‌ای بر این فرآیند مبتنی است و برخی دیگر فرآیندهایی نظیر فعالیت‌های آتشفشانی و زمین گرمایی و همچنین فعالیت‌های خورشیدی را دلیل این پدیده می‌دانند. استناد این دانشمندان برای گفته‌های خویش، وقوع دوره‌های سرد و گرم در طول مدت زمانی است که از عمر زمین می‌گذرد.

به عقیده بسیاری از دانشمندان با افزایش آگاهی‌های عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، افزایش سطح فضای سبز و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، بازیافت مواد و استفاده از انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند باد و خورشید می‌توان این پدیده و اثرات منفی آن بر زندگی بشر را کنترل کرد.

کد خبر 174181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز