همشهری آنلاین: ناسا پس از 10 سال رصد ماهواره‌ای زمین نشان داد که بیش از 40 میلیون حادثه بزرگ آتش سوزی در این سیاره رخ داده است

زمین همانند یک سیاره آتش است. به طوری که ماهواره‌های ناسا در مدت 10 سال توانسته‌اند بیش از 40 میلیون حادثه بزرگ آتش سوزی را در نقاط مختلف زمین رصد کنند.

اکنون ناسا در آستانه پرتاب ماهواره جدید NPOESS که قرار است 28 اکتبر از پایگاه "وندنبرگ" در کالیفرنیا انجام شود فیلمی از تصاویر یک دهه رصدهای ماهواره‌ای از آتش سوزی‌های زمین را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از یک دهه است که ماهواره‌های Terra (زمین) و Aqua (آب) ناسا چهار مرتبه در روز تمام سطح کره زمین را برای شناسایی آتش سوزی‌ها اسکن می‌کنند.

این اطلاعات توانسته‌اند تحولی در درک نقش آتش سوزی‌ها در تغییر خاک، اکوسیستم و چرخه جهانی کربن ایجاد کنند.

در این خصوص "کریس جاستیس" از دانشگاه مریلند و عضو پروژه پردازش اطلاعات رسیده از این دو ماهواره توضیح داد: "اگر زمین را سیاره آتش بنامیم اغراق نکرده‌ایم. در یک روز معمولی در ماه آگوست در حدود 10 هزار آتش سوزی در تمام دنیا رخ داد."

این دو ماهواره، در طول یک دهه اخیر در حدود 10 میلیارد هکتار زمین را رصد کردند و نشان دادند که بیش از 70 درصد از آتش سوزی‌ها در آفریقا رخ داده است و بیش از 50 درصد از سطوحی که به طور کامل سوخته‌اند در این قاره بوده‌اند.

مناطق مختلف دنیا به ویژه جنوب شرق آسیا، دست "ایندوس- گنگ"، شرق اروپا و جنگل‌های گرمسیری اندونزی و آمازون نیز دچار آتش سوزی‌های منظمی شده‌اند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۳