همشهری آنلاین: کمیسیون اروپا در تازه‌ترین گزارش خود نشان داد که در یک دهه بین 1990 تا 2010 انتشار جهانی دی اکسید کربن 45درصد افزایش داشته است.

گرمای زمین در نتیجه انتشار گاز دی اکسید کربن

به گزارش خبرگزاری مهر، به نظر نمی‌رسد اندازه‌های محیطی که در پروتکل کیوتو  تصویب شده‌اند توانسته باشند از رشد تقاضای جهانی برای انرژی جلوگیری کنند. به طوری که افزایش میزان اثربخشی و بازده انرژی، تمایل به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای حداقل تاکنون نتوانسته‌اند جوابگوی این نیاز بالا به انرژی به ویژه در کشورهای درحال توسعه باشند.

باوجود این، کشورهای صنعتی موفق شده‌اند تا حدودی رضایت اهداف پروتکل کیوتو را جلب کنند و بتوانند 5.2 درصد از انتشار این گاز را تا سال 2012 کاهش دهند.

گزارش "روند بلند مدت در انتشار جهانی دی اکسید کربن" که توسط "مرکز تحقیقات مشترک" و "آژانس سنجش زیست محیطی هلند" برای کمیسیون اروپا و برپایه تازه‌ترین نتایج "پایگاه اطلاعاتی انتشار گازهای گلخانه‌ای برای تحقیقات جوی جهانی" و جدیدترین آمارهای مربوط به مصرف انرژی و سایر فعالیت‌های صنعتی انجام شده است نشان می‌دهد که در دوره بین 1990 تا 2010 در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و روسیه انتشار دی اکسید کربن به ترتیب 7 و 28 درصد کاهش داشته است درحالی که در آمریکا یک افزایش 5 درصدی را به ثبت رسانده و در ژاپن انتشار این گاز کم و بیش ثابت بوده است.

همچنین در کشورهای نوظهور در این دوره در مجموع یک افزایش 5.8 درصدی تولید انتشار به ثبت رسیده است که این رقم برای چین 10درصد و برای هند 9 درصد بوده است.

نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که در این دوره در سطح جهانی افزایش دی اکسید کربن یک رشد 45 درصدی داشته و تا سال گذشته 33 میلیارد تن از این گاز به اتمسفر زمین وارد شده است.

کد خبر 146560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز