همشهری آنلاین: زیست شناسان سنگاپوری در بررسی‌های خود نشان دادند که به دلیل افزایش دما و گرم شدن زمین، اندازه گیاهان و حیوانات درحال کوچک شدن است

گوزن

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه سنگاپور دریافتند که تغییرات آب و هوایی درحال کوچک کردن ارگانیسم‌های زنده از گیاهان تا شکارچیان بزرگ زنجیره غذایی است و در آینده‌ای نزدیک این فرایند می‌تواند حتی برای تغذیه انسان نیز عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد.

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بسیاری از گونه‌ها در پاسخ به گرمای جهانی درحال تغییر دادن گستره جغرافیایی خود هستند و به سمت ارتفاعات مهاجرت می‌کنند.

جنبه دیگر واکنش جانداران به افزایش دما کاهش ابعاد ارگانیسم‌های زنده است. این تغییر اندازه اول در میان ارگانیسم‌های ساده‌تری چون فیتوپلانکتون‌ها دیده شد و بعد به مرجان‌ها، لاک پشت‌ها و قورباغه‌ها رسید و سرانجام در بین پستانداران بزرگی چون گوزن‌ها و خرس‌های قطبی شایع شد.

دانشمندان با مطالعه بر روی فسیل‌ها و تازه‌ترین تحقیقات درباره تغییرات اندازه حیوانات خونگرم و خونسرد، یک سری اطلاعات را جمع آوری کردند و به این ترتیب کشف کردند که این کوچک شدگی می‌تواند با تغییرات آب و هوایی و افزایش دی اکسید کربن در اتمسفر ارتباط داشته باشد.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "کاهش ابعاد ارگانیسم‌ها در آینده ادامه خواهد داشت و در مناطقی که افزایش دما موجب کاهش بارندگی می‌شود محسوس‌تر خواهد بود. گرما، کاهش دسترسی به آب، آتش سوزی جنگل‌ها و فقر خاک منجر به کاهش رشد گیاهان شده و در نتیجه بر روی تمام زنجیره غذایی تاثیر خواهد گذاشت."

کد خبر 148803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز