همشهری آنلاین: روند تولید جهانی گازهای گلخانه‌ای سه برابر سریع‌تر از دهه 1990 است که می‌تواند دمای هوای زمین را تا سال 2100 بین 4 تا 6 درجه سانتی گراد بالا ببرد

تولید گازهای گلخانه‌ای سه برابر سریع‌تر از دهه 90

به گزارش خبرگزاری مهر، پپ کانادل، یکی از دانشمندان برجسته استرالیایی در گزارش جدید خود نسبت به افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای هشدار داده و می‌گوید تحقیقات وی نشان داده است که تا پایان 2012 تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی می‌تواند به میزان غیر منتظره 36 میلیارد تن برسد.

وی افزود: این میزان 85 درصد دهه 1990 است. این سطح سه برابر سریع‌تر از چیزی است که در دهه 1990 شاهد آن بودیم.

کانادل معتقد است: 80 درصد این افزایش گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های چین و بقیه متعلق به اقتصادهای نوظهور و کشورهای توسعه یافته است.

وی افزود: اگر به آنچه که در سال گذشته و سال جاری روی داد و آنچه که در طول 10 سال گذشته روی داده است توجه کنیم می‌بینیم که در حال حاضر کاملا در مسیر تولید گازهای گلخانه‌ای هستیم که می‌تواند دمای زمین را تا سال 2100 بین چهار تا شش درجه افزایش دهد.

این دانشمند اظهار داشت: علاوه بر این روند مشکلات اقتصادی اروپا و آمریکا در کاهش تولید صنعتی‌شان نیز عامل دیگری در این افزایش گازهای گلخانه‌ای نیز بوده است.

کانادل می‌گوید نمونه‌هایی در گذشته برای کاهش گازهای گلخانه‌ای وجود داشت که از جمله آنها می‌توان به فرانسه وقتی که به تولید برق هسته‌ای روی آورد و انگلیس که برای تولید برق از ذغال به گاز گرایش پیدا کرد، اشاره کرد.

وی تاکید کرد: هیچ ایده‌ای نداریم که آیا می‌توان این نمونه‌ها را دوباره اجرا کرد و آیا می‌توان آنها را برای چندین دهه در جهان به کار گرفت یا خیر اما قطعا تجربیات خوبی در گذشته داشته‌ایم که به دولت‌ها امکان می‌دهد تا از آنها الهام گرفته و اقدامات سریع‌تر و تهاجمی‌تری را نسبت به افزایش گازهای گلخانه‌ای داشته باشند.

کد خبر 193392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز