چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانش پژوهان در مبارزه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی، سلاح جدید و ارزان قیمتی ساخته‌اند

سلاحی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ناتینگهام، ماده متخلخل و اسفنجی جدیدی موسوم به NOTT-300 ساخته‌اند که به ادعای آنها ارزان‌تر و اثربخش‌تر از مواد موجود برای جذب گازهای آلاینده مانند دی اکسید کربن و دی اکسید سولفور است.

در حالی که روی آوردن گسترده از سوخت‌های فسیلی به جایگزین‌های سبز مانند فناوری‌های انرژی خورشیدی، بادی و امواج می‌تواند بهترین شیوه‌های سازگار زیست محیطی برای افزایش تولید برق باشد اما حقیقت محض و ساده این است که این اقدام به صورت تدریجی و کند پیش می‌رود.

بسیاری از مردم جذب و جداسازی کربن را یکی از گام‌های لازم در مسیر ساخت آینده‌ای سبز و پاک می‌دانند اما شیوه‌های کنونی بسیار پرهزینه هستند و خودشان میزان زیادی انرژی مصرف می‌کنند.

اکنون محققان دانشگاه ناتینگهام ادعا دارند ماده NOTT-300 آنها نسبت به شیوه‌های کنونی بهبود چشمگیری در جذب کربن دارد. در شیوه‌های کنونی از حلالی استفاده می‌کنند که وقتی گرم می‌شود دی اکسید کربن را جذب و سپس بخار آب آزاد می‌کند، در این شیوه جریانی از دی اکسید کربن غلیظ به جا می‌ماند.

در مقایسه، ماده NOTT-300 میزان زیادی دی اکسید کربن و دی اکسید سولفور جذب می‌کند و مواد شیمیایی گاز جذب شده را از طریق کاهش فشار آزاد می‌کند.

این ماده جدید بسیار گزینشی عمل می‌کند یعنی می‌تواند میزان اندک و یا هیچگونه گاز دیگری مانند هیدروژن، متان، نیتروژن یا اکسیژن را جذب نکند.

این ماده همچنین ثبات شیمیایی بالایی به همه حلال‌های آلی رایج دارد و در دمای آب تا 400 درجه سانتی گراد ثباتش را حفظ می‌کند.

همچنین از آنجا که از مواد آلی ارزان با آب به عنوان تنها حلالش، ساخته شده است، تولید انبوه آن بسیار ارزان تمام می‌شود.

پروفسور مایکل شرودر از دانشکده علوم دانشگاه ناتینگهام گفت: از ماده جدید ما می‌توان در فناوری‌های جذب کربن برای کاهش انتشار دی اکسید کربن استفاده کرد و گازهای گلخانه‌ای موجود در جو را کاهش داد.

این ماده همچنین می‌تواند کاربردهایی در فرایندهای جداسازی گازها در مکان‌هایی داشته باشد که حذف دی اکسید کربن یا گازهای اسیدی مانند دی اکسید سولفور ضروری است.

کد خبر 185863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز