همشهری آنلاین: رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اعلام رتبه هفتم کشور در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای نسبت به عواقب این موضوع هشدار داد.

ایران در جایگاه هفتم تولید گازهای گلخانه‌های در دنیا قرار دارد

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر معصومه ابتکار در سفر یک روزه به استان قزوین عصر دوشنبه در جمع روسای دانشگاه‌ها، تشکل‌های مردم نهاد و مدیران و نمایندگان HSE صنایع و ادارات استان که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهارداشت: گازهای گلخانه‌ای بحران اقتصادی آینده جهان است و متاسفانه ما در این زمینه در جایگاه هفتم قرار داریم که جایگاه خوبی نیست و گرم شدن زمین عوارض مختلفی برای جامعه بشری دارد که برای رفع آن نیازمند مشارکت همگانی هستیم.

وی همچنین به موضوع تغییر الگوی مصرف آب کشاورزی اشاره کرد و افزود: الگوی مصرف در بخش کشاورزی قابل قبول نیست و در امور صنعتی، شهری هم این روش‌ها باید اصلاح شود و بدون حرکت مردم این مسیر اصلاح شدنی نیست.

ابتکار تهدیدات زیست محیطی کشور را جدی دانست و افزود: تهدیدات زیست محیطی کشور جدی است و تنها با عزم جدی، مدیریت اصولی و تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف می‌توانیم آنها را کاهش دهیم.

در فضای جدیدی که در دولت تدبیر و امید ایجاد شده بستر استفاده از اندیشه‌های نو و خلاقانه همه گروه‌ها فراهم شده و نشست امروز با صنعتگران و روسای دانشگاه‌ها برای برخورداری از دیدگاه، اندیشه و نقد فرهیختگان در حوزه محیط زیست است.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر چالش‌های جدی داریم و آلودگی آب، هوا، خاک و خشک شدن تالاب‌ها، مشکلات رودخانه‌ها، حیات وحش، تهدید تنوع زیست محیطی به گونه‌ای است که برای رفع این تهدیدات به نظر اندیشمندان و صاحب‌نظران نیازمندیم.

حافظان اصلی محیط زیست مردم هستند و رفتار و شیوه زندگی مردم نقش تعیین کننده‌ای در صیانت از محیط زیست دارد که باید بپذیریم سبک و روش زندگی امروز ما مناسب نیست و الگوی مصرف انرژی در بخش خانگی و صنعت زیبنده ما نیست و باید تغییر کند.

نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد پیشنهادات خوبی در سفر امروز به ما ارائه کردند و دانشگاهیان در پژوهش، نوآوری قابلیت‌های خوبی دارند که با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان امیدواریم بتوانیم با خلاقیت افراد مستعد برای حل مسائل زیست محیطی اقدام کنیم.

همه کسانی که در این نشست حضور دارند می‌توانند اتاق فکر ما باشند و در مورد مسائل زیست محیطی به ما مشورت و ایده بدهند تا بتوانیم از سرمایه‌های انسانی و منابع طبیعی خود به خوبی صیانت کنیم.

در این مراسم احسان لشگری قهرمان کشتی جهان و دارنده مدال نقره المپیک به عنوان یکی از دوستداران محیط زیست پیشنهاد کرد با آموزش کودکان و نیز برگزاری مسابقات زیست محیطی برای نونهالان و خردسالان زمینه نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی در میان دانش‌آموزان فراهم شود که این طرح مورد استقبال معاون رئیس جمهور قرار گرفت.

در این نشست شرکت‌کنندگان سئوالات خود را در خصوص وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، حمایت از تشکل‌های مردم نهاد، ترسیم چشم‌انداز محیط زیست کشور مطرح کردند که ابتکار به آنها پاسخ گفت.

کد خبر 249370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز