همشهری آنلاین: در مراکز متراکم هسته شهر انتشار دی‌اکسیدکربن عمدتا به واسطه سوزاندن سوخت‌های فسیلی توسط انبوه خودروها و ساختمان‌های موجود در این مناطق است اما محققان دانشگاه بوستون به تازگی نشان داده‌اند که خاک مناطق شهری نقش قابل توجهی در انتشار مقادیر عظیمی از گازهای گلخانه‌ای دارد.

خاک مناطق شهری مقادیر عظیمی گاز گلخانه‌ای منتشر می‌کند

به گزارش ایسنا، ریشه گیاهان و مواد آلی در حال تجزیه موجود در خاک این مناطق، مقادیر زیادی دی ‌اکسیدکربن را در غالب فرآیندی به نام تنفس خاک بیرون داده و مقادیر کلی دی اکسیدکربن منتشر شده از نواحی شهری را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

تجزیه و تحلیل دی اکسیدکربن منتشر شده بر اثر تنفس خاک در 15 نقطه از منطقه شهر بوستون نشان داد که در طول فصل رشد، گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از خاک می‌تواند معادل با مقادیر دی‌اکسیدکربنی باشد که در سایر نواحی پرتراکم شهر بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی منتشر می‌شود.

محققان می‌گویند در طول فصل رشد انتشار دی‌اکسیدکربن بر اثر تنفس خاک برابر با 70 درصد انتشار ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در این نواحی است. در برخی مناطق این مقادیر حتی از دی‌اکسیدکربن منتشر شده بر اثر سوخت‌های فسیلی نیز پیشی می‌گیرد.

این اولین مطالعه از این دست است که به بررسی دی‌اکسیدکربن خاک مناطق شهری در این مقیاس وسیع می‌پردازد تا مدل دقیقی از انتشار دی‌اکسیدکربن بر اثر تنفس خاک و سوزاندن سوخت‌های فسیلی به دست دهد. این تحقیق به بهبود ارزیابی‌های مربوط به برنامه‌های اقلیمی کمک خواهد کرد.

محققان بر این باورند که این جریان‌های زیستی حقیقتا بسیار بزرگ‌تر از حدود مورد انتظار هستند و لازم است در برنامه‌های پایش، کنترل و بررسی انتشار گازهای گلخانه‌ای در شهرها به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 326455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha