همشهری آنلاین: ۱۹۰ کشور جهان یکشنبه در نشست تغییرات آب و هوایی کره زمین سازمان ملل متحد در پرو، بر سر جزئیات سند بین‌المللی کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای توافق کردند.

به گزارش ايرنا، بعد از دو روز مذاکرات فشرده‌ای که هر روز بیش از زمان تعیین شده برای نشست به درازا کشید، "مانوئل پولگار ویدال" وزیر محیط زیست پرو بامداد امروز اعلام کرد: سند به تصویب رسید. به نظر من این اقدام خوبی است و می‌تواند ما را به مراحل بهتری هدایت کند.

این توافق‌نامه چهارصفحه‌ای که توافق لیما برای اقدام در زمینه اقلیم "Lima Call for Climate Action" نامگذاری شده، چارچوب سند بین‌المللی را تعیین می‌کند که باید دسامبر آینده در پاریس به توافق برسد و از سال 2020 اجرا شود.

توافقی که امروز به دست آمد، از کشورها می‌خواهد طرح‌های خود را برای مبارزه با روند گرم شدن زمین تا اوایل سال جاری به دبیرخانه تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد تقدیم کنند.

این طرح با موافقت کشورهای درحال توسعه شامل چین و هند روبرو شد که نگران بودند مانند پیش‌نویس‌های گذشته موانع سختی را بر دوش اقتصاد این کشورها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با کشورهای ثروتمند بگذارد.

توافق پاریس برای اولین بار از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می‌خواهد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به اندازه مشخصی کاهش دهند.

هدف از این سند جهانی، محدودسازی گرم شدن زمین هر سال کم‌تر از دو درجه سلسیوس (یا 3.6 درجه فارنهایت) و رساندن آن به سطح قبل از صنعتی شدن است؛ زیرا ادامه روند جاری می‌تواند فاجعه‌ای را برای زمین پیش از پایان قرن حاضر رقم بزند.

نشست تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد از اول تا 12 دسامبر (10 تا 21 آذر) به میزبانی دولت پرو در لیما پایتخت این کشور برگزار شد که به دلیل طولانی شدن مذاکرات، دو روز نیز به روزهای از پیش تعیین شده اضافه شد.

همایش لیما بیستمین نشست از نشست‌های سالانه امضاکنندگان چارچوب کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییرات اقلیم و دهمین نشست امضاکنندگان پروتکل "کیوتو" در این زمینه است.

کد خبر 281066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha