همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد گرمای خفیفی که در اثر ایجاد تغییر در وضعیت آب و هوا به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان ایجاد شده، احتمال بروز حوادث شدید طبیعی با عامل گرما را چهار برابر افزایش داده است.

افزایش چهار برابری احتمال بروز حوادث طبیعی در اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای

به گزارش ایرنا، به گفته محققان موسسه فناوری فدرال سوییس، در صورتی که انتشار گازهای گلخانه‌ای به زودی مهار نشود، بروز چنین حوادثی تا 62 برابر افزایش می‌یابد.

این مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط قابل توجهی میان تغییر وضعیت آب و هوا و بروز حوادث طبیعی و شدید آب و هوایی در سراسر جهان وجود دارد.

توفان‌های سهمگین، باران‌های بسیار شدید، سیل و خشکسالی همگی از حوادث طبیعی و شدید آب و هوایی هستند که خسارت‌های جانی و مالی زیادی برجای می‌گذارند.

به گفته محققان، بارندگی‌های شدید نیز به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش‌تر شده به طوری که میزان بروز آنها از زمان انقلاب صنعتی تاکنون 22 درصد افزایش یافته است.

با این حال اریک فیشر نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: شاید گفته شود که این نوع حوادث شدید آب و هوایی، قرن‌ها پیش و قبل از نفوذ انسان بر آب و هوا نیز وجود داشته است؛ این موضوع صحت دارد اما مساله این است که در عصر حاضر عوامل ایجادکننده احتمال بروز این حوادث تغییر کرده و سبب شده که میزان بروز آنها افزایش یابد.

در حالی که متوسط افزایش دمای هوای جهان در حال حاضر اندک به نظر می‌رسد اما محققان ارزیابی می‌کنند که این تغییرات میزان حوادث مرگبار آب و هوایی را که احتمال بروز آن در بسیاری مناطق وجود دارد، افزایش می‌دهد.

این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.

کد خبر 293570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha