یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

چین به‌عنوان یکی از آلاینده‌ترین کشورهای جهان، کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را یک «کار دشوار» توصیف و اعلام کرد: برای دستیابی زود‌هنگام به بهبودی در این زمینه، انتظار کمی وجود دارد.

 پکن برای نخستین بار با اعلام سیاست‌های خود درباره تغییر اقلیم، پذیرفت که میزان انتشار گازها و آلاینده‌های گلخانه‌ای از سوی این کشور، معادل کشور ایالات متحده  آمریکاست. 

بر پایه این گزارش، تکیه پرجمعیت‌ترین کشور جهان به زغال سنگ به‌منظور تامین منابع انرژی مورد نیاز برای تضمین رشد اقتصادی مطلوب، این کشور را به یکی از آلاینده‌ترین کشورها در جهان بدل ساخته و کنترل آلودگی را برای مسئولان آن دشوار ساخته است. رشد اقتصادی در صدر اولویت‌های چین به‌عنوان یک کشور در حال توسعه قرار دارد و این در حالی است که جهان در حال توسعه به‌ویژه کشورهای پرجمعیتی مانند چین و هند باید ضمن احساس مسئولیت بیشتر، در زمینه جلوگیری از آلودگی هوا و کمک به مقابله با تغییر اقلیم زمین، همپای کشورهای توسعه‌یافته تلاش کنند.

تغییر تاکتیکی

مقامات چین به‌تازگی ضمن تأیید این نکته که فراوانی و قوت پدیده‌هایی مانند افزایش شدید دما، بارش‌های سیل‌آسا و سنگین و نیز خشکسالی‌های حاد زیادتر از گذشته شده است، خاطر نشان ساختند که سبد انرژی این کشور با محوریت زغال سنگ نمی‌تواند در آینده نزدیک تغییر پایداری پیدا کند.

این گزارش می‌افزاید: کارشناسان بر این باورند که اعلام اخیر مقامات چین در پذیرش وخامت اوضاع، یک تغییر تاکتیکی به شمار می‌رود.به گفته آنها، اگر چه چین همچنان در برابر فشار بین‌المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود مقاومت می‌کند، اما وخامت وضع موجود را به نوعی پذیرفته است.

یکی از مذاکره‌‌کنندگان چین در زمینه مسائل مربوط به تغییر اقلیم نیز تصریح کرد: این کشور به شرط دریافت کمک و دریافت فناوری‌های پیشرفته از کشورهای صنعتی، آماده درنظر گرفتن محدودیت‌هایی در ارتباط با انتشار گازهای گلخانه‌ای از آلاینده‌ترین صنایع خود است.

رشد سریع تولید ناخالص داخلی چین در 30 سال گذشته، ده‌ها میلیون نفر از مردم این کشور را از فقر خارج ساخته و رشد اقتصادی را برای آنان به ارمغان آورده است و به این ترتیب، چین همچنان رشد اقتصادی را در صدر اولویت‌های خود دنبال می‌کند.

منبع:  Chinaenvironment

کد خبر 71170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز