شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۱

همشهری آنلاین: تعداد سامانه های خورشیدی چند سیاره ای شناخته شده در پی کشف کوچکترین سامانه خورشیدی توسط تلسکوپ فضایی کپلر، سه برابر شد و محققان در تیم کپلر اعلام کردند تعداد رصدهای سیاره های فراخورشیدی آنها نیز دوبرابر شده است

سامانه ستاره‌ای

داگ هادگینز دانشمند ارشد تیم کپلر در دفتر مرکزی ناسا می‌گوید با توجه به ماموریت کپلر اکنون بیش از 500 سیاره فراخورشیدی در سرتاسر آسمان شناسایی شده‌اند، اکنون و پس از گذشت دو سال کپلر در بخشی کوچک از آسمان توانسته 60 سیاره و بیش از دو هزار و 300 جرم شبه سیاره به عنوان کاندید برای مطالعات بعدی را رصد کند. این نشان می‌دهد کهکشان راه شیری مملو از سیاره‌هایی در ابعاد متنوع در مدارهای مختلف است.

تیم کپلر در روز 26 ژانویه نیز از کشف 11 سامانه خورشیدی جدید خبر دادند که 26 سیاره بیگانه در مدار این 11 ستاره در حرکت بودند. این ستاره‌ها هریک از چندین سیاره برخوردار بودند، درست مشابه به سامانه خورشیدی زمین؛ سیاره‌های موجود در این سامانه‌های خورشیدی از مدارهایی به شدت متراکم برخوردارند به شکلی که کوتاه‌ترین دوره مداری در این سیاره‌ها 6 روز و طولانی‌ترین آنها تنها 143 روز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تعدادی از سیاره‌های کشف شده ابعادی 1.5 برابر زمین دارند در حالی که دیگر سیاره‌ها بزرگ‌تر از مشتری هستند. 15 سیاره از نظر ابعاد در میان زمین و نپتون قرار دارند اما هنوز مشخص نشده که کدامیک از آنها ساختاری سنگی یا گازی دارند. کپلر تنها می‌تواند سیاره‌هایی را ردیابی کند که در برابر چشمان زمین از مقابل ستاره خود عبور می‌کنند.

به گفته ناسا، پنج سامانه از میان تازه کشف شده‌ها به نام‌های کپلر 25، کپلر 27، کپلر 30، کپلر 31 و کپلر 33 حاوی جفت سیاره‌هایی هستند که سیاره نزدیک‌تر به ستاره دوبرابر سیاره خارجی به دور ستاره می‌چرخند. چهار سامانه به نام‌های کپلر 23، کپلر 24، کپلر 28 و کپلر 32 از جفت‌های سیاره‌ای برخوردارند که طی سه بار مدارگردی سیاره داخلی، سیاره خارجی‌تر دو بار مدار ستاره را دور می‌زند.

تا زمانی که کپلر بتواند سامانه خورشیدی مشابه آنچه زمین در آن قرار دارد را رصد کرده و وجود سیاره‌ای مشابه زمین را در آن به تایید برساند، مدت زمان زیادی باقی مانده است، به علاوه اینکه هنوز نشانه‌ای از اینکه آیا چنین سیاره‌ای از اتمسفر کافی برای ظهور حیات برخوردار است یا نه به دشواری به دست خواهد آمد، با این همه کشفیات اخیر کپلر نشان می‌دهند سامانه‌های چند سیاره‌ای مشابه سامانه خورشیدی که زمین در آن قرار دارد به وفور در جهان هستی موجودند.

کوچک‌ترین سامانه خورشیدی در میان دیده‌های کپلر

تلسکوپ کپلر طی روزهای گذشته کشف خبرساز دیگری نیز داشته است، این تلسکوپ توانست کوچک‌ترین سامانه خورشیدی را که از یک ستاره کوتوله سرخ و سه سیاره تشکیل شده بود، کشف کند. به گفته محققان این سامانه کوچک‌ترین سامانه خورشیدی بود که تا کنون کشف شده و بیشتر به سیاره مشتری و قمرهایش شباهت دارد تا یک سامانه خورشیدی. این کشف تاییدی دیگر بر تنوع نمونه سامانه‌های سیاره‌ای در کهکشان راه شیری است.

این کوتوله سرخ KOL-961 نام داشته و وسعت سه سیاره آن هر یک به ترتیب 0.78، 0.73 و 0.57 برابر شعاع زمین است. برای محاسبه ابعاد این سیاره‌ها اطلاعاتی درباره ستاره دوقلوی KOL-961 مورد بررسی دقیق قرار گرفت و محققان برای تایید این کشف از مدلسازی‌های رایانه‌ای استفاده کردند.

کوچک‌ترین این سیاره‌ها تقریبا هم اندازه مریخ است که حرارت سطح آن برابر 400 درجه سلسیوس است. گفته می‌شود این سیاره‌ها سنگی هستند اما مدار بسیار نزدیک آنها به ستاره شان امکان وجود آب مایع را به کلی از بین برده است و جایی که آب نباشد، حیات هم نخواهد بود.