همشهری آنلاین: یک سیارک عظیم به بزرگی چهار زمین فوتبال، روز سه‌شنبه 8 نوامبر (18 آبان) در نزدیک‌ترین فاصله با زمین، طی 35 سال اخیر، از میان مدار زمین و ماه عبور می‌کند

عبور سیارک از نزدیکی زمین

این سیارک که 2005 YU55 نامگذاری شده در این روز از فاصله 325 هزار کیلومتری زمین خواهد گذشت که به گفته کارشناسان تهدیدی برای زمین محسوب نمی‌شود.

طبق محاسبه کارشناسان، در صورتی که یک جسم با این اندازه با زمین برخورد کند، منجر به یک انفجار 4000 مگاتنی و یک زلزله هفت ریشتری شده و در صورت برخورد با آب باعث ایجاد یک سونامی 21 متری خواهد شد که محیطی تا 96 کیلومتر را در بر خواهد گرفت.

آخرین بار که یک سنگ با این بزرگی از فاصله نزدیک زمین عبور کرد، در سال 1976 بود که کسی حتی دانشمندان ناسا متوجه آن نشدند!

به گزارش خبرگزاری ایسنا،به گفته دون یئومانز، مدیر بخش اجسام نزدیک به زمین ناسا، این هفته دانشمندان ناسا به دقت به بررسی 2005 YU55 خواهند پرداخت چرا که این جسم از سرنخ‌هایی از چگونگی شرایط در زمان شکل‌گیری منظومه شمسی برخوردار خواهد بود.

به گفته یئومانز، بدون سنگ‌هایی از این قبیل احتمالا زمین با این شرایط وجود نداشت. این سیارک که در مدار اطراف خورشید قرار دارد، در 200 سال گذشته تا این حد به زمین نزدیک نبوده است.

این سیارک با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما ستاره‌شناسان آماتور می‌توانند با استفاده از یک تلسکوپ با قطر شش اینچ به مشاهده این سنگ در جهت آفتاب بپردازند.

با محاسبه اجسامی با چنین اندازه‌ای، این میزان نزدیکی تا سال 2028 اتفاق نخواهد افتاد که در آن زمان یک سیارک با فاصله بسیار نزدیک‌تری از کنار زمین خواهد گذشت.

به گفته مقامات ناسا این سیارک همچنین هیچ خطری برای ماه نخواهد داشت و با سرعت 13 کیلومتر در ثانیه از فاصله 240 هزار کیلومتری آن عبور خواهد کرد.

به گفته یئومانز، اگر احتمال برخورد چنین جسمی با ماه وجود داشت، احتمالا یک گودال برخوردی حداقل چهار کیلومتری بر روی آن ایجاد می‌کرد.

وی همچنین اظهار کرد که سیارک‌هایی از قبیل 2005 YU55 هر 100 هزار سال بر زمین تاثیر می‌گذارند و از آنجایی که ماه از اندازه کوچک‌تری به نسبت زمین برخوردار بوده، تاثیراتی از این قبیل هر چند صد هزار سال یکبار بر روی آن اتفاق خواهد افتاد.

در صورت برخورد این سیارک با ماه، حجم عظیمی از غبار به هوا برخاسته و با انرژی فوق‌العاده‌ای مسیر 386 هزار کیلومتر را به سوی زمین طی خواهد کرد.

به گفته یئومانز بیشتر این حجم در جو زمین سوخته؛ اما برخی از قطعات آن با سطح زمین برخورد می‌کنند.

برای نابودی ماه و سپس از بین بردن حیات بر روی زمین، یک سیارک باید از حجمی به اندازه ماه برخوردار باشد. البته این فرد که مدیریت اجسام نزدیک به زمین در ناسا را بر عهده دارد، در آخر یک بار دیگر اطمینان داد که هیچ خطری از سوی این سیارک، زمین و همراه همیشگی آن را تهدید نخواهد کرد.

کد خبر 150534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز