مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل تصویری تماشایی از یک منطقه تشکیل ستارگان تهیه کرده است که شبیه به یک "فرشته برفی" در اعماق کیهان است

s106  واقع در کهکشان راه شیری

چند روز بیشتر تا شروع فصل زمستان و بارش برف باقی نمانده است. برف بازی، درست کردن آدم برفی و ساختن "فرشتگان برفی" از جذابیت‌های این فصل است.

اکنون تلسکوپ فضایی هابل تصاویری تماشایی از یک منطقه تشکیل ستارگان با عنوان Sharpless 2-106 یا به اختصار S106 واقع در کهکشان راه شیری تهیه کرده است که شبیه به یک "فرشته برفی کیهانی" است.

S106 در یک منطقه در فاصله 2 هزار و 600 سال نوری از زمین در صورت فلکی قو قرار دارد. این سحابی در منطقه نسبتاً منزوی در کهکشان راه شیری قرار دارد. وسعت سحابی S106 در حدود چند سال نوری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر که توسط دوربین شماره 3 (دوربین زمینه عریض) تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، نشان می‌دهد فازهای نهایی فرایند تشکیل یک ستاره تا چه حد می‌تواند خشن باشد و موجب شود که ستاره نوزاد در ابری که از آن وجود آمده است شورش کند.

علیرغم رنگ آبی آرامش بخشی که در این عکس غالب است، هیچ آرامشی در این منطقه تشکیل ستاره‌ای وجود ندارد. به طوری که یک ستاره جوان با عنوان S106 IR از درون درحال تکان خوردن است و توده گاز با سرعت بالایی در حال بیرون راندن ماده است.

s106  واقع در کهکشان راه شیری

جرم این ستاره نوزاد که در فازهای نهایی تشکیل قرار دارد در حدود 15 برابر جرم خورشید است. به محض اینکه S106 IR وارد فاز بزرگسالی زندگی خود شود کمی آرام‌تر خواهد شد.

این ستاره هنوز در داخل ابر مادر خود قرار دارد اما در آن شورش کرده است. درحقیقت، ماده‌ای که از این ستاره بیرون می‌جهد نه تنها به این سحابی شکل یک "فرشته برفی" یا "پاپیون"، داده است، بلکه همچنین گاز هیدروژنی که آن را ساخته است بسیار گرم و سرکش است.

این ستاره جوان گاز اطراف خود را هم گرم کرده و دمای آن را به 10 هزار درجه سانتیگراد رسانده است.

پرتوهای این ستاره، هیدروژن را یونی کرده‌اند و موجب شده‌اند که به رنگ آبی دیده شود.

سحابی S106 در واقع جرمی با شناسه 106 است که ستاره شناسی با عنوان "استوارت شارپلس" آن را در سال 1950 طبقه بندی کرد.

کد خبر 154141
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز