همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان برای اولین بار در تاریخ رصدهای نجومی کشف کردند که یک توده گاز با جرم بیشتر از جرم زمین به سرعت درحال نزدیک شدن به یک سیاه چاله عظیم واقع در مرکز کهکشان راه شیری است

شبیه سازی توده گازی که درحال نزدیک شدن به به سیاه چاله فوق عظیم مرکز راه شیری است

ستاره شناسان موسسه ماکس پلانک با استفاده از تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا (اسو) واقع در شیلی موفق شدند برای اولین بار چنین رویدادی را رصد کنند.

نتایج این کشف که قرار است در شماره 5 ژانویه 2012 مجله نیچر منتشر شود، ثمره برنامه 20 ساله‌ای است که در طول آن تلسکوپ‌های اسو حرکت ستارگان پیرامون این سیاه چاله فوق عظیم مرکز کهکشان ما را رصد کرده‌اند.

در طول این رصدها، ستاره شناسان موفق شدند یک جرم جدید و واحد را که با سرعت بالایی درحال نزدیک شدن به سیاه چاله است، کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مدت 7 سال اخیر سرعت این جرم کیهانی دوبرابر شده و از 8 میلیون کیلومتر بر ساعت گذشته است.

این جرم در مدار بسیار دوری از سیاه چاله حرکت می‌کند و در نیمه سال 2013 از فاصله حدود 36 ساعت نوری سیاه چاله عبور خواهد کرد که این به معنی یک ملاقات نزدیک قریب الوقوع با این سیاه چاله است.

به گفته ستاره شناسان این جرم کیهانی، یک توده از گرد و غبار و گاز یونیزه است و جرم آن تقریباً سه برابر جرم زمین است.

این توده گاز که از هیدروژن و هلیم تشکیل شده بسیار سردتر از ستارگانی است که در اطراف آن می‌چرخند و دمای آن تنها 280 درجه سلیسیوس است.

غلظت فعلی این توده بسیار بیشتر از غلظت گازی است که در اطراف سیاه چاله می‌چرخد و با نزدیک شدن به این سیاه چاله، فشار خارجی توده افزایش خواهد یافت و فشرده‌تر خواهد شد.

همزمان، جذب بالای گرانشی این سیاه چاله که جرم آن چهار میلیون برابر جرم خورشید است موتور حرکتی توده را برای کشیدن آن به درون خود شتاب می‌دهد.

برپایه این بررسی‌ها، در حال حاضر لبه‌های این توده در حال تخریب هستند و پیش بینی می‌شود که این جرم کیهانی ظرف چند سال آینده کاملاً نابود شود.

ستاره شناسان موفق شدند نشانه‌هایی بدیهی از تخریب این توده را در دوره بین سال‌های 2008 تا 2011 رصد کنند.

همچنین ماده این توده با نزدیک‌تر شدن به سیاه چاله به تدریج گرم‌تر می‌شود و احتمالاً پرتوهای ایکس تولید خواهد کرد.