همشهری آنلاین: ستاره شناسان آمریکایی با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط تعداد زیادی تلسکوپ موفق شدند اولین شرح کامل از تولد یک سیاه چاله را ارائه کنند

سیاهچاله

دانشمندان مرکز هوا فضای هاروارد، اسمیت سونیان برای اولین بار یک شرح با جزئیات دقیق از یک سیاه چاله را ارائه و تاریخ این جرم کیهانی را از لحظه تولد آن که در حدود 6 میلیون سال قبل رخ داده است بازسازی کردند. در این تحقیقات، ستاره شناسان با استفاده از تعداد زیادی از تلسکوپ‌های زمینی و مدارگرد توانستند اسرار قدیمی درباره منظومه ستاره‌ای دوتایی Cygnus X-1 (صلیب شمالی X-1) را به دست آورند.

این منظومه دوتایی که در حدود 50 سال قبل کشف شده است به دلیل اینکه یک چشمه پرقدرت پرتوهای ایکس است شهرت دارد.

Cygnus X-1 از یک ستاره و یک سیاه چاله تشکیل شده است. به خاطر این تحقیق، دانشمندان توانستند جرم سیاه چاله و سرعت چرخش آن را با دقت بی سابقه‌ای محاسبه کنند.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "تاکنون اطلاعات زیادی درباره سیاه چاله‌ها در دست نبود اما اکنون جرم و سرعت آنها را می‌شناسیم و شرح کاملی درباره این اجرام در اختیار داریم."

به گزارش خبرگزاری مهر، منظومه دوتایی Cygnus X-1 از زمانی که کشف شده مورد مطالعه قرار گرفته است، اما تلاش‌هایی که در گذشته برای اندازه‌گیری جرم و سرعت چرخش آن انجام می‌شد، به دلیل اینکه اطلاع دقیقی درباره فاصله آن تا زمین در دست نبود، با شکست مواجه می‌شد.

اکنون این ستاره شناسان با استفاده از اطلاعات رادیویی جمع آوری شده توسط تلسکوپ‌های VLBA در بنیاد ملی علوم توانستند فاصله این منظومه را از زمین در حدود 6 هزار و 70 سال نوری محاسبه کنند.

محاسبات قبلی، فاصله این جرم کیهانی را بین 5 هزار و 800 تا 7 هزار و 800 سال نوری تخمین زده بود.

همچنین به خاطر رصدهایی که به مدت بیش از 20 سال تلسکوپ‌های فضایی "رصدخانه پرتوهای ایکس چاندرا"، "اکتشاف گر زمان سنجی پرتو ایکس رُسٌی"، و "ماهواره پیشرفته برای کیهان شناسی و فیزیک نجوم" انجام شده است، دانشمندان توانستند اطلاعات دقیقی درباره جرم و سرعت چرخش Cygnus X-1 به دست آورند.

برپایه این اطلاعات، این سیاه چاله در حدود 15 برابر بزرگ‌تر از خورشید و سرعت چرخش آن بیش از 800 دور در ثانیه است.

این اطلاعات جدید به ستاره شناسان شاخص‌های قابل توجهی درباره اینکه یک سیاه چاله چگونه متولد می‌شود، چقدر وزن دارد و با چه سرعتی می‌چرخد ارائه می‌کند.

کد خبر 152408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز