مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیمی از دانشمندان بین‌المللی با بررسی سنگی که همراه با ماموریت آپولو 11 از ماه به زمین آورده شد، نشان دادند که قمر زمین از مدت زمان طولانی‌تری نسبت به آنچه که تاکنون تصور می‌شد دارای میدان مغناطیسی بوده است

سنگ رسیده از ماه

دانشمندان تاکنون می‌دانستند که در اعصار دور تا حدود 4.2 میلیارد سال قبل، ماه از یک هسته فلزی و یک میدان مغناطیسی برای ایجاد یک اثر دینام برخوردار بوده است.

اکنون اطلاعات جدیدی که گروهی از محققان "ام. آی. تی"، دانشگاه برکلی، شورای ملی تحقیقات مارسی در فرانسه، دانشگاه مارسی و دانشگاه هاوایی به دست آوردند نشان می‌دهد که زندگی دینام ماه 500 میلیون سال بیشتر ادامه داشته است.

سنگ ماه در 20 جولای 1969 در ماموریت آپولو 11 از دریای "آسایش" به دست آمد.

به گزارش مهر، این دانشمندان با بررسی یک نمونه سنگ بازالت ماه که در 20 جولای 1969 در ماموریت آپولو 11 در دریای "آسایش" جمع آوری شده بود به این نتایج دست یافتند و نشان دادند که مغناطیس شدگی این نمونه با یک میدان مغناطیسی پایدار و با شدت حدود 12 میکروتسلا به وجود آمده است.

این اطلاعات نشان می‌دهند که زندگی دینام و میدان مغناطیسی ماه به جای اینکه تا 4.2 میلیارد سال قبل ادامه داشته باشد حداقل تا 3.7 میلیارد سال قبل به طول انجامیده است.

این دانشمندان به منظور توضیح در خصوص این طول عمر بیشتر، در ابتدا فرضیه نقش شهاب سنگ‌ها را مطرح کردند. اما اسکن جدید دوره‌ای فرایندهای قمر زمین نشان می‌دهد که دینام ماه حداقل تا 130 میلیون سال، پس از آخرین بمباران شدید شهاب سنگ‌ها که بین 3.90 تا 3.85 میلیارد سال قبل رخ داده وجود داشته است.

بررسی مغناطیسی شدگی ساختار درونی سنگ رسیده از ماه

به گفته این محققان، از دیگر مکانیزم‌های بالقوه که می‌توانسته‌اند دینام ماه را تا 3.7 میلیارد سال قبل ادامه دهند می‌توان به تحریک مکانیکی هسته برای تغییر جهت محور اشاره کرد.

این مدل‌ها پیش بینی می‌کنند که 3.7 میلیارد سال قبل، میدان‌های مغناطیسی سطحی بین حدود 0.2 تا 15 میکروتسلا بوده‌اند و زمانی که سنگ نمونه مغناطیسی شده میدان مغناطیسی ماه حداقل 12 میکروتسلا بوده است.

کد خبر 158672
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز