همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان موفق شدند نور به جا مانده از انفجار کیهانی که در اواسط دهه 1800 بر روی زمین مشاهده شده است را با کمک تکنیکی جدید ثبت کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان توانستند با استفاده از "تکنیک بازتاب" انعکاس امواج انفجاری نور را در ابرهای کیهانی در فضا به ثبت برسانند، به این شکل انسان‌های امروزی می‌توانند لحظه‌ای که انسان‌های 170 سال گذشته در آسمان دیده‌اند را دوباره ببینند.

این تکنیک کیهانی به کشف اسرار یکی از رویدادهای مهم ستاره‌ای به نام "انفجار عظیم" در قرن نوزدهم کمک فراوانی کرده است، دورانی که ستاره‌ای به نام "اتا کارینا" به صورت ناگهانی به دومین ستاره درخشان آسمان تبدیل شد. در واقع اخترشناسان در حال مشاهده صحنه‌های انفجار سیستم ستاره‌ای دوتایی و غول پیکر "اتا کارینا" با تاخیری 170 ساله هستند.

انفجار عظیم در سال 1838 رخ داد، زمانی که ستاره‌ای عظیم به صورت ناگهانی درخشان‌تر از معمول شد و برای 10 سال به عنوان درخشان‌ترین ستاره آسمان شناخته شد.

این انفجار بسیار وسیع بود اما یک انفجار ابرنواختری نبود. با وجود اینکه اتا کارینا پس از آن کم نورتر شده و حجم بسیاری را از دست داد، اما هرگز از بین نرفت و هنوز احتمال داده می‌شود که جرم این ستاره 100 برابر خورشید باشد.

اکنون اخترشناسان با کمک گرفتن از تکنیکی ویژه توانسته‌اند بازتاب نور این انفجار را رصد کنند. بررسی جدید بر روی این نورهای بازتابیده شده که توسط "آرمین رست" فیزیک اخترشناس موسسه علوم تلسکوپ‌های فضایی در بالتیمور انجام گرفته نشان می‌دهد اتا کارینا نسبت به آنچه در گذشته تصور می‌رفت در دوران درخششش بسیار سردتر بوده است، سرمایی برابر هشت هزار و 540 درجه فارنهایت!

این یافته نشان می‌دهد انفجار بزرگ شباهتی به انفجارهای ابرنواختری یا دیگر رویدادهایی که مرگ ستاره‌ها یا انفجارهای ابرنواختری را تقلید می‌کنند، ندارد. همچنین نتایج این بررسی جدید نشان می‌دهد که اخترشناسان هنوز هم عامل اصلی وقوع انفجار عظیم را نمی‌دانند.

کشف راز انفجار این ستاره می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا درک بهتری از آخرین مراحل زندگی ستاره‌های غول پیکر به دست آورده و بتوانند میان انفجارها و ابرنواخترها تفاوت قایل شوند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶