مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر توانستند سیستم خورشیدی بسیار کوچکی را کشف کنند که از یک ستاره کوتوله سرخ و سه سیاره تشکیل شده است

سامانه خورشیدی

"جان جوهانسون" محقق موسسه علوم سیاره‌های فراخورشیدی ناسا میگوید این کوچک‌ترین سامانه خورشیدی است که تا کنون کشف شده و بیشتر به سیاره مشتری و قمرهایش شباهت دارد تا یک سامانه خورشیدی. این کشف تاییدی دیگر بر تنوع نمونه سامانه‌های سیاره‌ای در کهکشان راه شیری است.

این کوتوله سرخ KOL-961 نام دارد و وسعت سه سیاره آن هر یک به ترتیب 0.78، 0.73 و 0.57 برابر شعاع زمین است. برای محاسبه ابعاد این سیاره‌ها اطلاعاتی درباره ستاره دوقلوی KOL-961 مورد بررسی دقیق قرار گرفت و محققان برای تایید این کشف از مدلسازی‌های رایانه‌ای استفاده کردند.

به گزارش مهر، کوچک‌ترین این سیاره‌ها تقریبا هم اندازه مریخ است که حرارت سطح آن برابر 400 درجه سلسیوس است. گفته می‌شود این سیاره‌ها سنگی هستند اما مدار بسیار نزدیک آنها به ستاره شان امکان وجود آب مایع را به کلی از بین برده است و جایی که آب نباشد، حیات هم نخواهد بود.

کپلر تلسکوپ و رصدخانه فضایی ناسا است که پایگاه ناسا در ماموریت کپلر به شمار می‌رود، در این ماموریت هدف اصلی جستجو برای کشف سیاره‌هایی شبه زمینی از طریق کنترل مداوم موقعیت بیش از 150 هزار ستاره در آسمان است تا در صورت عبور سیاره‌ای از مقابل آنها، به واسطه مسدود شدن نور ستاره سیاره قابل ردیابی شود.

کد خبر 158253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز